Det blåste friskt fredag formiddag da kystruteskipet Havila Capella la til kai i Ålesund. Da var skipet litt forsinka etter turen over Stad.
En av passasjerene om bord, Kjersti Magnussen, har reist rundt Stad før, men ikke i ruskevær.
Kjersti Magnussen tok Kystruten til Ålesund fredag og synes nyheten fra regjeringen om å skrinlegge Stad skipstunnel er dårlig nytt for de som ikke liker bølger.
Foto: Remi Sagen / NRK– Det var litt heftig i natt, eller i dag tidlig. Det var det. Det gynga litt, men det gikk greit når man lå i senga, sier hun.
Hun synes det er dumt at statsminister Jonas Gahr Støre fredag varslet at de har skrinlagt Stad skipstunnel i det kommende statsbudsjettet.
– Det er dårlig gjort for oss som ikke liker så store bølger, sier Magnussen.
– Jeg ble lynings
Nyheten om at skipstunnelen, som skal gjøre det tryggere å seile gjennom værharde Stad, blir tatt ut fra forslaget til statsbudsjett, faller heller ikke i god jord hos interesseorganisasjonen Maritimt Forum Nordvest.
Britt Giske Andersen sier at hun sjelden er sur, men at dette er en sak som fyrer henne opp.
– Jeg ble lynings, jeg skal si det litt mildt, men jeg ble rett og slett forbanna, sier hun.
Britt Giske Andersen er seniorrådgiver i interesseorganisasjonen Maritimt Forum Nordvest.
Foto: Remi Sagen / NRKHun synes at skroting av Stad skipstunnel er en dårlig nyhet for alle som bor langs kysten, og legger til at de føler seg lurt.
Hun sier det blir for enkelt å komme nå og si at man ikke har råd til dette når det har vært jobbet med i så lang tid, og det er blitt lagt ned så mye ressurser i prosjektet.
– Det føler jeg at han tar for lett på, og jeg føler på at: Er vi ikke mer verdt enn dette, Jonas?
Skipstunnelen på 1,7 kilometer blir dyrere enn Stortinget har sagt ja til.
Foto: NRK– Svik mot kystsamfunnene
Maritimt Forum Nordvest er langt fra de eneste som reagerer på nyheten fra regjeringen.
– Dette er et svik mot kystsamfunnene og den tryggheten som norske sjøfolk har krav på, sier en skuffet fylkesordfører i Møre og Romsdal, Anders Riise (H).
Anders Riise (H) er fylkesordfører i Møre og Romsdal.
Foto: Remi SagenSkuffet er også ordfører i Vanylven, Paul Sindre Vedeld (Sp). Han sier at dette er en trist nyhet med tanke på de i Kjøde i Stad som har blitt kjøpt ut, for å gjøre plass til tunnelen.
Han sier også at det er et voldsomt slag spesielt for Vanylven, Stad og Kinn kommune som har kjempet for Stad skipstunnel i mange år, og brukt mye penger på det.
Ordfører i Vanylven, Paul Sindre Vedeld, sier han er klar til å ta opp kampen.
Foto: Arne Flatin / NRK– Nå sitter vi igjen med bare regninga og ingenting anna, sier Vedeld.
Stortingsrepresentant Per Vidar Kjølmoen (Ap) er også skuffet over beskjeden fra egen regjering fredag.
– Det har vært så mye motstand i den saken, og vi har klart å vunnet frem hele veien, helt frem til vi fikk den beskjeden klokka 08 i dag. I dag har det ikke vært en lett dag på Stortinget, sier han.
Per Vidar Kjølmoen (Ap) er også skuffet over beskjeden fra egen regjering.
Foto: Remi Sagen / NRKHar jobbet for Stad skipstunnel i 40 år
Tidligere ordfører i Vanylven, Jan Helgøy (KrF), har jobbet for Stad skipstunnel i 40 år. Han er sjokkert over at prosjektet nå kan bli vraket.
– Jeg synes det er helt ufattelig. Det er ikke til å tro. Det er uansvarlig, mener Helgøy.
ARKIVBILDE: Jan Helgøy, tidligere ordfører i Vanylven kommune, har brukt mange år for å kjempe for Stad skipstunnel.
Foto: Sissel Brunstad / NRKTror regjeringa får flertall
Nestleder i Miljøpartiet de Grønne, Jonas Maas Nilsen, mener derimot at det er riktig av regjeringa å vrake Stad skipstunnel.
– Dette betyr at regjeringa har forstått at vi må prioritere de store pengene til kollektivtransport, og vi må også bruke pengene på å ta igjen det store etterslepet på fylkesveiene.
Nestleder i Miljøpartiet de Grønne, Jonas Maas Nilsen, mener det er riktig av regjeringa å vrake Stad skipstunnel.
Foto: William Jobling / NRK– Koster det for mye penger i forhold til det vi får igjen?
– Ja, enkelt og greit
Nilsen, som også sitter i fylkestinget for MDG i Møre og Romsdal, mener prosjektet burde ha vært stoppet tidligere. Han tror regjeringa får flertall i Stortinget for å vrake skipstunnelen.
– Ja, det tror jeg. Det er så mange nå som ser at kostnadene går over styr, sier Nilsen.
Mener kostnaden for skipstunnelen ikke er for stor
Stad skipstunnel er utredet mer enn 20 ganger siden 1990. Kystverket og kommunene i området har brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger. I 2021 sa Stortinget ja til prestisjeprosjektet, men varsellampene har blinket en stund.
Kostnadsrammen for Stad skipstunnelen på 5 milliarder 2025-kroner har lenge sett ut til å sprekke. I 2023 ble prosjektet satt på vent etter en ny prognose fra Kystverket på 7,1 milliarder. Nå er kostnadsanslaget 9,4 milliarder kroner.
ARKIVBILDE: Paul Sindre Vedeld mener summen på skipstunnelen er småpenger i forhold til hva som blir brukt på det store samferdselsbudsjettet.
Foto: Arne Flatin / NRKOrdfører i Vanylven, Pauls Sindre Vedeld, er enig i at det er mye penger, men han mener at sammenlignet med samferdselsprosjekt andre steder i landet, er det grunnlag for å ta kampen.
– Det er småpenger i forhold til hva som blir brukt på det store samferdselsbudsjettet, sier Vedeld.
Stortingspolitiker Frank Sve (Frp) mener at prisveksten på Stad skipstunnel ikke er større enn overskridelser man har hatt på Østlandet.
Foto: William Jobling / NRKStortingsrepresentant Frank Sve (Frp) viser også til andre samferdselsprosjekt.
– Arbeiderpartiet oppfører seg som ei bygdeliste for Oslo og Østlandet. Prisveksten på dette prosjektet er ikke noe større enn de overskridelsene en har hatt på en rekke samferdselsprosjekter på Østlandet.
Sve tror ikke det er gitt at dette får gjennomslag i Stortinget, og viser til at regjeringen ikke har flertall.
– Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har jo lovet at skipstunnelen skal brygges. Så dette blir jo interessant, sier Sve.
Kom som en overraskelse på Kystverket
Harald Inge Johnsen, prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, sier beslutningen om å stoppe prosjektet kom som en nyhet for dem.
– Nå skal vi ha et internt møte og summe oss litt. Vi venter også på et svar fra departementet som vi ønsker å lese før vi uttaler oss om saken, sier Johansen.
Skipstunnelen skal gjøre det tryggere å seile gjennom værharde Stad.
Foto: Kystverket / SnøhettaFredag ettermiddag sier kystdirekør Einar Vik Arset at de tar nyheten til etterretning.
– Vi anser Stad som et viktig sjøsikkerhetsprosjekt, men avventer nå videre behandling i Stortinget, sier Arset.
Einar Vik Arset er kystdirektør. Han sier at de vet at skipstunnelen har vært omstridt, og at de nå avventer videre behandling.
Foto: Remi Sagen / NRKVil følge opp saken videre
Nå er spørsmålet om regjeringen får flertall for budsjettforslaget sitt, eller om det er mulig å skape flertall for Stad skipstunnel. Fylkesordfører Riise sitter i styringsgruppa for Stad skipstunnel og vil følge opp saken videre.
– Vi kommer til å jobbe aktivt inn mot Stortinget, sier han.
Ordfører i Vanylven, Paul Sindre Vedeld, har heller ingen plan om å gi opp. Han sier at Senterpartiet har vært garantist for Stad skipstunnel i mange år, og at de vil jobbe helt frem til budsjettet endelig skal avgjøres.
– Jeg er helt sikker på at Senterpartiet rundt om på Vestlandet kommer til å kreve denne på plass igjen, og det kommer jeg og mine partifeller rundt om her på Vestlandet til å kjempe for, sier Vedeld.
Det samme vil KrF gjøre.
– Det handler om trygghet for sjøfarende, grønnere transport, framtidstro i distriktene og en offensiv havnasjon. KrF vil fortsette kampen, helt til det første skipet seiler gjennom tunnelen, skriver Randi Walderhaug Frisvoll i Krfs fylkestingsgruppe for Møre og Romsdal.
Heller ikke stortingsrepresentant Per Vidar Kjølmoen (Ap) har gitt opp alt håp.
– Arbeiderpartiet har ikke flertall på Stortinget, og jeg har håp om at det skal være mulig å forhandle inn prosjektet i budsjettforhandlingene som skal foregå her på huset. Jeg skal i hvert fall gjøre det jeg kan for at prosjektet kan komme inn den veien, sier han.
Per Vidar Kjølmoen sier han håper skipstunnelen kan komme inn igjen i statsbudsjettet i løpet av forhandlingene.
Foto: Tore EllingseterSetter sin lit til Stortinget og inviterer Støre til seilas
Britt Giske Andersen, seniorradgiver i Maritimt Forum Nordvest, setter også nå all sin lit til Stortinget.
– Det er litt stygt å si det, men heldigvis, i gåseøyne, har vi en mindretallsregjering. Det betyr at nå har vi en sjanse til.
Hun sier at de nå, på vegne av næringslivet som er avhengig av en forutsigbarhet, skal mobilisere og hun håper at de får med seg alle politikerne som har sagt at de skal jobbe for skipstunnelen.
– Det viktigste av alt er sikkerheten og forutsigbarheten for de som bor langs kysten vår, sier hun.
Dei nyeste kostnadsberegningene for skipstunnelen er nå 9,4 milliarder kroner.
Illustrasjon: KystverketI tillegg har hun en invitasjon å komme med til statsminister Jonas Gahr Støre.
– Jeg har seilt Stad, jeg vet ikke om du har det, men jeg synes du bør komme og gjøre det.
– Du inviterer?
– Ja absolutt. Jeg skal være med, du skal få sjøsykeplaster, det kan være du trenger det. Du er hjertelig velkommen til å være med over Stad i dårlig vær – hvis det er forsvarlig, avslutter Andersen.
Se argumentene for og imot skipstunnelen under:
1. Sikkerhet for skipsfart
Stad er kjent for svært krevende og farlige seilingsforhold, med hyppige stormer og sterke tidevannsstrømmer. Tunnelen vil gi skip en sikker passasje, spesielt for mindre fartøy og fritidsbåter som er mer utsatt i dårlig vær.
2. Forutsigbarhet og effektivitet
Ved å ha en tunnel kan rederier planlegge mer nøyaktige rutetider og unngå værrelaterte forsinkelser, noe som kan forbedre effektiviteten og redusere kostnader.
3. Regional utvikling
Prosjektet kan fremme økonomisk vekst og utvikling i regionen ved å lette transport og handel. Det kan også skape nye arbeidsplasser under byggefasen og i etterkant gjennom økt aktivitet.
4. Turisme
Stad skipstunnel kan bli en turistattraksjon i seg selv, som den første av sitt slag. Dette kan trekke flere besøkende til området og stimulere den lokale turistindustrien.
5. Klima- og miljøhensyn
Ved å redusere utslippene fra skip som må vente på å passere det værutsatte Stadhavet, kan tunnelen bidra til reduserte klimapåvirkninger.
1. Prisen
Et av de mest fremtredende argumentene mot prosjektet er de høye kostnadene for bygging og vedlikehold. Skeptikere mener at investeringene ikke svarer til fordelene, spesielt om trafikken i tunnelen er lavere enn forventet.
2. Miljøskader
Selv om tunnelen kan ha noen miljøfordeler ved å redusere drivstofforbruket, innebærer byggeprosessen store inngrep i naturen.
3. Tekniske utfordringer og risiko
Å konstruere en tunnel av denne størrelsen kan medføre betydelige risikoer, både under byggeprosessen og i etterkant. Problemer med vannlekkasjer, steinskred eller andre tekniske feil kan oppstå.
4. Usikker etterspørsel og begrenset samfunnsnytte
Kritikerne spør om det virkelig er stor nok etterspørsel blant skip og rederier til å rettferdiggjøre investeringen. Dersom få skip velger å benytte tunnelen, kan det føre til økonomiske tap.
5. Alternative løsninger
Kritikere av tunnelen mener det er mulig å nå de samme målene med hjelp av mindre kostbare løsninger, som forbedret værvarsling, bedre navigasjonshjelp, eller mer robuste skip designet for å tåle de barske forholdene rundt Stad.