I tirsdagens Scenerom på P2 forteller Anders Baasmo Christiansen, som nå har potten full av mulige priser for skuespilleri, hvordan han angrer når han har selv skapt fysiske utfordringer på scenen som sliter ham ut. Kjersti Botn Sandal, som vant Hedda for beste kvinnelige hovedrolle, forteller hvordan konfliktene tårnet seg opp under prøveperioden. Anne-Karen Hytten vant for beste regi i av en klar og ren ”Vildanden”. Scenerom spør hvordan hun forstår dette Ibsen-stykket.
Gammelt språk
Tore Vagn Lid jobber i Transitteatret. Denne frigruppen var ansvarlig for årets Hedda-vinner for beste teaterprosjekt sammen med Rogaland Teater. Vagn Lid satte opp ”Mann=Mann” av Berthold Brecht. I Norge bruker vi et slags 70-talls begreper om teater, påstår Vagn Lid.
Varm Hedda-forestilling
Europas Kulturhovedstad, Stavanger, var vertskap for den 11. Heddapris-utdelingen søndag 17. August 2008. Fra en start på 5 priser, sto det nå 10 Heddastatuer i bronse, laget av Nina Sundby, på scenen i Rogaland Teater. I motsetning til det kjølige, men glamourøse Amanda-showet, var Heddapris-forestillingen varm og inkluderende og ga inntrykk av at teatret består av et mangfoldig fellesskap.
Pia Tjelta
Sammen med den lokale kjendisen Espen Hana, var Pia Tjelta et sjarmerend og løssluppent vertskap som både sang og danset. Blant utdelerne var kjendiser som Ghita Nørby, Kim Bodnia og Bjørn Eidsvåg. Og mellom prisene fikk publikum lovende smakebiter fra høstens musikaler, ”Whichwitch” (Det Norske Teatret), ”Les Miserables” (Den Nationale Scene) og ”Little me” (Riksteatret).
"Verdiløse" ble satt pris på
Verdt å merke seg var at Christopher Nilsen som har lang fartstid i mange virksomheter, i voksen alder fikk årets debutantpris for manuset til anti-teater-forestillingen ”Verdiløse menn”.
Mari Maurstad fikk Hedda for beste birolle for sin vidunderlig komiske og varme tolkning av stumfilmstjernen Lina Lamont som ser karrieren gå fløyten når talefilmen kommer.