Hopp til innhold

Tett på Bjørnstjerne

Edvard Hoem si biografi "Villskapens år. Bjørnstjerne Bjørnson 1832-1875" er velskriven og vitnar om stor innsikt i Bjørnsons mange sider, men detaljane står i vegen for heilskapen.

Edvard Hoem

Forfatter Edvard Hoem presenterte sin nye bok 'Villskapens år. Bjørnstjerne Bjørnsons 1832-1835' på en pressekonferanse i Oslo.

Foto: Berit Roald / Scanpix

Berre så det er sagt med ein gong: Det ligg eit imponerande arbeid bak denne biografien. Og det var nødvendig, eg meiner, den som skal skrive ein biografi over Bjørnson må vere villig til å arbeide hardt og lenge, rett og slett fordi det finst så mykje stoff, ikkje minst skrive av Bjørnson sjølv.

Facebook-tempo

Villskapens år

Boken 'Villskapens år' er utgitt på Oktober forlag.

Foto: Oktober forlag

Det kan verke som om han levde med pennen i handa og dokumenterte sine humørsvingingar og tankesprang i brev, artiklar og dikt i reine facebook-tempoet.

”Vi kan følgje han nesten frå dag til dag”, skriv biografen fleire stader, og det er klart at eit så ekstremt kjeldemateriale er både ei signing og ei forbanning for ein biograf, og det er her denne biografien viser fram sine sterkaste og svakaste sider.

Styrken er opplagt. Der andre biografar uler etter berre eit lite fragment av eit brev som kan kaste lys over- la oss seie Shakespears liv og arbeid, der kan Hoem boltre seg i og sitere både om og av Bjørnson i vilden sky. Og det har han gjort.

Mennesket Bjørnson frå alle sider

Vi får eit veldokumentert og mangefassettert bilde av mannen og verket. Til tider gripande, som i skildringa av forholdet mellom Ibsen og Bjørnson, der Ibsen verkeleg viser fram dei smålege sidene sine mens Bjørnson tek fram generøsiteten. Eller i skildringa av den langvarige kampen for eit norsk teaterspråk og eit norsk repertoar på norske scener. Og ikkje minst i dei små, men likevel ekstremt talande sitata vi får frå korrespondansen med fru Karoline. Her står mennesket Bjørnson fram med alle sine sider.

Men problemet med å handtere slike veldige tekstmengder vert også tydeleg. Hoem har hatt vanskar med å velje og ikkje minst med å vrake.Her er tendensar til overdokumentering både av ungdomstida, dei mange reisene og ikkje minst når det gjeld skandinavismen.

Dette fører ikkje berre til at boka er lenger enn ho hadde trengt å vere, det fører også til vanskar med å skilje smått frå stort og å skjelne hovudliner. Altfor sjeldan gjev biografen seg distanse til åndshøvdingen for å setje den veldige bjørnsonske aktiviteten inn i ein større samanheng.

Underlige politiske analysar

Dette gjeld i størst grad det politiske engasjementet, som etterkvart verkar temmeleg svermerisk og med underlege politiske analysar. Har ettertida overvurdert Bjørnsons rolle i framveksten av det moderne Norge? Og kva meiner han når han snakkar om ”stamme” og ”folk” og ”nasjon”, ord som gjennom dei siste 10-åra har fått såpass spesiell klang ved seg at det kan vere nyttig å høyre kva som låg i dei der og då.

Dette nærsynte inntrykket vert forsterka av at det her manglar eit forord der ”han som skriv” presenterer seg og forklarer kva som er prosjektet hans, korfor vi treng eit nytt blikk på gamle Bjørnstjerne i vår tid, og korleis skil blikket til Hoem seg frå det tidlegare biografar har sett med. At stiftaren av Riksmålsforbundet vert biografert på nynorsk, kunne også fortent ein kommentar.

Innvendingane må likevel ikkje skygge for at dette er ei viktig utgjeving som først kan dømmast rettferdig når bind to kjem ut.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka