I Norge finnes det ikke noe system som forteller oss nøyaktig hvor mange cd-plater vi som platekjøpere faktisk går i butikken og kjøper. Det betyr at plateselskapene i markedsføringen sin opererer med salgstall som i hovedsak baserer seg på hvor mange plater som blir forhåndssolgt ut til butikkene.
Ifølge en oversikt Aftenposten har trykket er det R.E.M.s samlealbum ”in Time” som har solgt aller mest i Norge i år. Over 106 500 skal ha sikret seg denne platen.
Lenger nede på Aftenpostens liste ser vi at Idolvinneren Kurt Nilsen ligger på en syvende plass med over 73 000 solgte eksemplarer av debutalbumet ”I” – noe som tilsvarer nesten fire ganger gullplatekravet på 20 000 solgte plater. Det gjør bergenseren til plateselskapet BMGs bestselger hittil i år.
Eksemplet Kurt Nilsen
NRK P1s Musikknytt kan i dag fortelle at ingen vet hvor mange plater Idolvinneren egentlig har solgt.
- Av Kurt Nilsen forhåndssolgte vi 63.000 album, sier salgssjef Rune Kristoffersen i BMG.
Rune Kristoffersen kan ikke si noe om hvor mange som faktisk har kjøpt Kurt Nilsens album.
- Vi har en følelse av at Kurt Nilsen har solgt rundt 70.000 plater på grunn av at butikkene har etterbestilt plater etterpå. Det er vel ingen som bestiller flere eksemplarer av en plate før de har solgt ut plata? spør Kristoffersen.
Musikknytt har ringt rundt til de største plategrossistene for å få vite hvordan det reelle salget av Kurt Nilsens plate ser ut.
20.000 album?
Grossisten One Stop AS i Kristiansand står for om lag 10 prosent av det samlede platesalget i Norge.
- Vi har solgt 1.600 enheter av Kurt Nilsens album, sier Andy Swatland i One Stop.
- I enkelte områder, for eksempler i Bergensområdet har nok plata solgte mer enn i landet ellers. Sett ut i fra den markedsføringen BMG har gjort for ”I” vil jeg anslå det totale salget til omtrent 20.000 enheter, sier Andy Swatland.
Ingen retur
Forventningene til Kurt Nilsens første plate var enorme. Singelen som ble sluppet like etter Idolfinalen satte salgsrekord for en norsk singel, med over 100.000 solgte eksemplarer.
Derfor var det enkelt for BMG å forhåndsselge 63.000 Kurt-album. Etter det NRK kjenner til kjøpte grossister og platebutikker uten returavtale. Det vil si at de platene som ikke blir solgt heller ikke blir returnert til BMG. Ingen vil noen gang får vite hvor mange ”I”-album som er solgt.
- Vi har i utgangspunktet ikke noen returavtale med BMG, sier Rigmor Flataker i grossistselskapet Kjell Bjørge Engros.
De platene som ikke blir solgt, blir enten forsøkt solgt på billigsalg, eller blir sent til destruksjon.
Ingen får altså vite hvor mange album Kurt Nilsen egentlig har solgt. Men mye tyder på at salget er vesentlig lavere enn de 70.000 enhetene BMG opererer med.
Villedende
- All markedsføring skal være sant, sier førstekonsulent Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.
- Det er forbudt å bruke villedende utsagn for å markedsføre en vare. Når et selskap opererer med begrepet ”solgte plater” vil de fleste forstå dette som plater kjøpt av folk rundt omkring i landet, og ikke plater som er sendt ut til butikkene.
Det kan altså virke som om at plateselskapene rett og slett prøver å lure oss til å tro at artistene deres har solgt flere plater enn de egentlig har. Denne formen for markedsføring kan oppfattes som svært misledende – ja nesten som juks.
- Hvis plateselskapet ikke kan dokumenter at de faktisk har solgt så mange plater som de har sagt, så kan vi trekke en klar konklusjon om at dette er villedende markedsføring, sier Frode Elton Haug.