At Storaas kan skrive for storband visste vi jo fra hans samarbeid med Trondheim Jazzorkester, men septett-besetning er en helt annen verden. Tradisjonen er utfordrende med sine lange røtter til amerikansk 50-talls vestkystjazz, og det er forfriskende at Storaas tar opp denne i dag nesten glemte arven.
Fargerikt
For her er det ikke snakk om gjenskaping av et gammelt uttrykk, men videreføring av det inn i vår tid. Vigleik Storaas behersker håndverket, og anretter de fire blåserne fargerikt og spennende. Fra unisont og tostemmig linjespill til rike klanger som utforsker gamle og nye muligheter.
Ulike og sterke
I samspill låter de fire horna gjennomført homogent og integrert, solistisk framstår de som ekstremt ulike og sterke individualister: Tenorist Tor Brunborg fra Voss om mulig varmere og mer ekspressivt enn noen gang. Oslo-trombonist Øyvind Brække virtuost eksperimenterende og utfordrende. Bodø-trompeter Tore Johansen lavmælt lyttende. Og den fra Finland importerte sopran- og altsaksofonist Jukka Perko med moderne hardbop-sound i beste amerikanske tradisjon.
Bred appell
Så kan man si at dette spriker jo i alle retninger – er det ikke mulig å samle seg om et stilistisk felles uttrykk? Eller er det nettopp mangfoldet som er vår tids uttrykk – hele jazzhistorien lever jo i Norden, i kraft av alle de sterke stemmene. Og bandleder Vigleik Storaas er selv herlig uklassifiserbar og mangfoldig, både pianistisk og som komponist. Så da er det bare å glede seg over septett-jazzens gjenfødelse i Norge. Sjumannsbandet Open Ears bør ha appell til åpne jazzører av alle generasjoner.
Open Ears - Vigleik Storaas septett:
- Tore Johansen, trompet/flugelhorn'
- Jukka Perko, alt- og sopransax
- Tore Brunborg, tenorsax og fløyte
- Øyvind Brække, trombone
- Vigleik Storaas, piano
- Mats Eilertsen, bass
- Per Oddvar Johansen, trommer
Inner Ear NEA08