Hopp til innhold

Valgte bort USA

Denne høsten avslutter a-ha sin karriere. De valgte bort satsingen som kunne gjort dem virkelig store i USA.

Morten Harket og Magne Furuholmen i a-ha på Rockheim i Trondheim 31.08.10

Tirsdag besøkte Morten Harket og Magne Furuholmen Rockheim i Trondheim for å snakke om konserten på Lerkendal lørdag og bandets historie.

Foto: Jørn Gjersøe / NRK

A-HA på Brann Stadion 2010

Morten Harket på scenen under a-ha-konserten i Bergen tidligere i høst.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK
Morten Harket og Magne Furuholmen i a-ha på Rockheim i Trondheim 31.08.10

Morten Harket og Magne Furuholmen snakket med NRK både om framtid og fortid da de var på Rockheim tirsdag.

Foto: Jørn Gjersøe / NRK
Paal Waaktaar-Savoy

Pål Waaktaar-Savoy mente a-ha skulle ha satset mer i USA.

Foto: AXEL SCHMIDT / AFP

A-ha er utvilsomt det største bandet i norsk pophistorie. Men de er også et av de norske banda med aller størst suksess i utlandet. Da de slo gjennom med «Take on me» var det både i Europa og USA.

Fikk muligheten

Men a-ha satset aldri så mye på det amerikanske kontinentet som de kanskje burde ha gjort, for å bli virkelig store der. De fikk muligheten, og ble stilt overfor valget, men takket nei fordi bandet den gangen så på den amerikanske måten å satse på som for kommersiell.

Før bandets siste konserter i Norge denne høsten snakker bandet også om fortiden og hva som kunne vært.

- I vår virksomhet vet du aldri hvordan ting kommer til å lande. Du gjør det du tror er riktig, og vi har som regel valgt vekk det som oppleves som tydelig kommersielt for eksempel, sa Morten Harket da NRK møtte han og Magne Furuholmen på Rockheim i Trondheim denne uka.

- Ikke spesielt amerikansk anlagt

- Hvis en ting er der spesifikt for å selge noe får vi en dårlig smak i munnen. Det har vi alltid hatt.

- Markedsføringsmessig har vi aldri vært spesielt amerikansk anlagt, legger Furuholmen til.

Bandets USA-historie er et eget kapittel for a-ha, som kunne endt helt annerledes om de den gangen på 80-tallet hadde valgt annerledes.

- Vi var liksom tre litt sære og skeptiske nordmenn, sier Furuholmen.

- Vanvittig gjennombrudd

- Det startet jo der. Vi hadde et vanvittig gjennombrudd som man bare kan drømme om. Og alt lå da til rette for en videre satsing og interessen var der. Men da var vi umodne og uerfarne og forstod egentlig ikke konsekvensene av det valget vi gjorde. Vil du bli i USA – rett og slett flytte dit og la USA styre resten? forteller Harket.

- Det er et karrierevalg og vi valgte. Jeg husker vi ble stilt overfor det; du kan velge USA eller om du vil fortsette å bo i Europa. For meg var det valget, jeg ønsket ikke å bo i USA.

- Jeg hadde nok gjort det samme valget også i dag, men der er vi ikke enige i bandet – om hva som var best, sier Harket.

Pål ønsket seg USA

- Jeg også er «happy» med hvordan det ble, supplerer Furuholmen.

- Men han som bor i USA (Pål Waaktaar-Savoy) ville kanskje valgt annerledes, mener han.

- Pål har savnet det veldig og ønsket seg dette med forankringen i USA, sier Harket.

- Men det er jo morsomt å komme dit, så lenge etterpå og spille de konsertene vi gjorde nå. Det var en vanvittig respons. Så det er ikke tvil om at vi kunne gjort andre ting der borte, men da koster det. Men når du ikke velger å satse så kryr det av band som gir alt for å oppnå den type støtte, men hvis ikke bandet er der så slipper de taket med en gang – og det gjorde de, sier Harket med henvisning til det amerikanske markedet.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters