Hopp til innhold

Skuespillerne utviklet egen nazihumor på settet

Under innspillingen av Sci-fi filmen Iron Sky utviklet skuespillerne en mørk nazihumor seg i mellom. – Vi ble veldig politisk ukorrekte på settet, sier Julia Dietze.

Video Julia Dietze

Julia Dietze forteller om hvordan hun reagerte når hun så manuskriptet til Iron Sky første gangen.

– Vi utviklet en veldig mørk humor på settet. Vi var riktig politisk ukorrekte, men hadde det veldig, veldig morsomt, sier Julia Dietze.

– Jeg kunne aldri drikke som finnene, sier hun videre.

Renate Richter (Julia Dietze) holder tale. I bakgrunnen, Klaus Adler (Otto Götz).

Renate Richter (Julia Dietze) holder tale. I bakgrunnen, Klaus Adler (Otto Götz).

Foto: Euforia/Blind Spot

I filmen spiller hun en av nazinautenes spydspisser, Renate Richter, som er vitenskapskvinne og «jord-ekspert» i filmen Iron Sky.

Den kinoaktuelle sci-fi-komedien Iron Sky forteller historien om en gjeng dieselpunknazister i en koloni på baksiden av månen. De flyktet dit fra de tapte krigen i 1945, har «måne-tilpasset» sine uniformer, folkevogner og motorsykler med sidevogn og forbereder seg på å én dag vende tilbake til jorden.

Da Dietze ble vist manuskriptet for første gang, var karakteren hun skulle spille en lesbisk nazist på månen. Hun var meget skeptisk, men etter gjennomlesning endret hun mening.

– Jeg syntes det hørtes veldig trashy ut først, men gav det en sjanse, sier hun.

Video Julia Dietze

Julia Dietze om å jobbe med finlendere og regissør Timo Vuorensola.

Synes nazisthumor hørtes vågalt ut

Dietze forklarer at hun vokste opp i Tyskland og har mange jødiske venner. Med den bakgrunnen, og den tyske historien generelt, syntes hun det hørtes litt vågalt ut med nazi-temaet i filmen.

– Da jeg leste gjennom manuskriptet skjønte jeg at jeg var på trygg grunn. Det er hysterisk morsomt. Naziene fremstår skikkelig dumme, noe jeg liker, sier hun, og tror tyskere flest vil elske denne filmen.

– På prøven lo de masse, og syntes filmen var fantastisk galskap, sier hun. Hun forteller også at spesialeffektene i filmen er flotte.

– De overrasket meg stort da jeg så den ferdige filmen. For eksempel er alle nazistene på et tidspunkt australske surfegutter, castet fra stranda. Det synes jeg er veldig gøy.

Video Julia Dietze

Filmanmeldelse: Iron Sky

Kjent for å spille Hitler

Udo Kier er kjent for å spille Hitler i komedier. I Iron Sky er han måneføreren Wolfgang Kortzfleisch, som skal lede hevnaksjonen mot jorden ved hjelp av romskipet «Götterdämmerung».

– Jeg har spilt Adolf Hitler to ganger. Det knytter seg alltid spenninger til deg som skuespiller i Amerika når du er tysk, fordi alle vil at du skal spille nazist. Det er jeg altså ikke. Da jeg fikk tilbud om å spille en nazist på månen, ble jeg likevel interessert, sier Udo Kier.

– Jeg hadde akkurat spilt paven i min forrige film, og syntes det var morsomt at min neste filmrolle skulle være en nazi på månen.

– Jeg likte manuskriptet, og jeg likte å spille i den, men jeg hadde ikke gjort det om de hadde lagt inn Holocaust som en del av handlingen, sier han.

Regissør Timo Vuorensola forteller at det ikke hadde vært mulig å lage filmen uten publikumsfinansiering, eller «Crowd founding», som er blitt en internasjonal trend.

Iron Sky har norgespremiere 4. april.

Kulturstrøm

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.

  • Operaen vann pris for operaalbum

    Innspelinga Den Norske Opera & ballett gjorde av Richard Wagners «Den flyvende hollender» er kåra til årets operaalbum av Gramophone, som er det leiande tidsskiftet for klassiske innspelingar.

    – Gramophone-prisen er ei stor anerkjenning for heile Nasjonaloperaen – for Operakoret, Operaorkesteret og solistane på scena, seier operasjef Randi Stene i ei pressemelding.

    Prisane blei etablert i 1977, og blir sett på som ein av dei mest prestisjefylte utmerkingane innan klassisk musikk.

  • Bergen Filharmoniske Orkester vann prestisjetung pris

    Bergen Filharmoniske Orkester vann prisen Orchestra of the Year 2025 i London onsdag kveld. Det er tidsskriftet Gramophones som deler ut prisen. Deira årlege Classical Music Awards er nokre av dei mest prestisjetunge prisane innanfor den klassiske plateindustrien, og kan samanliknast med Grammy Awards, skriv Bergen Filharmoniske Orkester i ei pressemelding.

    Det viktigaste med denne prisen er kanskje ikkje at me får han for det me allereie har oppnådd, men at den viser kva som er mogleg. Bergen er kanskje ikkje nokon stor by i europeisk målestokk, men framleis ein musikk- og kulturby av internasjonalt format. Heile byen kan vera stolte av Bergen Filharmoniske Orkester, seier Sigurd Sverdrup Sandmo, som er direktør i Musikkselskapet Harmonien.

    Torsdag kveld skal orkesteret feira sigeren saman med publikum på konsert i Grieghallen, skriv BT.

    en mann og en kvinne som sitter på en benk
    Foto: Henning Målsnes