– Vi er veldig begeistret. Amerikanske Discovery Communications er et av verdens ledende og raskest voksende medieselskaper, sier administrerende direktør i TVNorge, Harald Strømme.
Han sier at det er for tidlig å si noe om salget vil føre til at TVNorge og Radio Norge utvider tilbudet til seere og lyttere. Ifølge Strømme mottok de ansatte nyheten med glede.
– Rykker innpå
– Men salget vil føre til at vi nærmer oss konkurrenten TV2 i kampen om markedsandeler og øker avstanden til MTG og TV3, sier Strømme.
Discovery Communicatons eier blant annet Discovery Channel og Animal Planet. I tillegg er det 19 radiostasjoner.
Harald Strømme sier at det også er for tidlig å si om eierskiftet innebærer programsamarbeid med de amerikanske kanalene.
Det amerikanske nettverket, melder på sin hjemmeside at de har kjøpt ut hele tidligere SBS Nordic fra det tyske selskapet ProSiebenSat. 1 Media.
Tolv stasjoner i Norden
Avtalen inkluderer tolv stasjoner i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Ifølge Harald Strømme ligger det et halvt års forhandlinger bak oppkjøpet.
Avtalen skal godkjennes av konkurransemyndighetene, og de tar sikte på å sluttføre den tidlig i 2013.
– SBS Nordic har en fulldistribuert portefølje med en fantastisk ledelse. Dette vil utvide Discoverys posisjon i et av de mest stabile TV-markedene i verden, sier selskapets direktør David Zaslav i en uttalelse.
ProSiebenSat-direktør Thomas Ebeling sier han er fornøyd med at de har funnet en «ny, strålende strategisk eier» og takker sine nordiske kolleger for samarbeidet.