Sjefredaktør Vanessa Rudjord i motemagasinet Costume har valgt å vie 18 sider av bladet sitt til bilder av bikinikolleksjonen til sin nære venninne Jenny Skavlan.
Også hennes venninne Pia Tjelta har fått vist fram sine egenproduserte klær over ni sider i bladet. Rudjord har også tidligere i år vært i hardt vær etter å ha vist fram sin egen leilighet over åtte sider i bladet – samtidig som hun la den ut for salg på Finn.no.
Vanessa Rudjord sa til Dagbladet mandag at hun ikke kunne se noe kritikkverdig i at hun som sjefredaktør vier mye plass til sine venninners kleskolleksjoner.
Tjeneste
– Jeg har vurdert selv å melde inn denne saken for brudd på Vær Varsom-plakatens punkter om tekstreklame, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, til NRK.
Men siden hun selv leder sekretariatet i utvalget, ser hun gjerne at noen andre klager. Hun har rett til, på eget initiativ, å ta saken opp i utvalget.
Norsk moteverden er liten, påpeker aktørene, og mener at det derfor er vanskelig å unngå dobbeltrollene. Men dette hjelper ikke, ifølge Stavrum.
– Det er klart at artiklene om klær og bikinier er relevante for Costumes lesere, men vi sitter jo klart igjen med en følelse av at noen har gjort noen andre en tjeneste, sier Kjersti Løken Stavrum.
– Presseetikken er blind
Uansett hvordan sakene havner i PFU, så synes statsviter Carl-Erik Grimstad at det er på høy tid at Pressens Faglige Utvalg behandler bruddene på Vær Varsom-plakatens punkter om tekstreklame bredt og prinsipielt.
– Presseetikken er blitt blind på dette området. Medienes egen selvjustis lider under det faktum at ingen føler seg naturlig krenket av disse stadige bruddene på tekstreklameplakaten. Det finnes ingen åpenbar tredjepart. Derfor er det heller ingen som klager, sier Grimstad.
Han mener PFU bør gå gjennom sakene fra A til Å og fatte et prinsipielt vedtak om tekstreklame.
– Håpløst ikke å skulle dekke Skavlan
Forlagsdirektør Gry Bjørhovde i Bonnier Media sier til NRK at dekningen av Skavlans bikinikolleksjon er relevant for den målgruppen som Costume henvender seg til.
– Det er utelukkende basert på en journalistisk vurdering av at dette er godt stoff, sier hun til NRK.
– Er det ikke problematisk at de har så tette bånd?
– Hvis Rudjord alene tok en slik beslutning, ville det vært problematisk. Derfor har vi rutiner på å diskutere slikt internt før vi finner ut om vi vil gjør det. Jeg ser at det kan stilles spørsmål ved dette utad, men jeg mener at våre rutiner er gode, sier hun, og legger til at det ville være håpløst ikke å dekke Jenny Skavlan fordi redaktøren kjenner henne.
– Da ville ikke vi levert varene til våre lesere, sier hun.
– Har dere vurdert å merke stoffet når det oppstår sånne tilfeller?
– Vi har diskutert det, men alle som leser Costume vet at Vanessa, Jenny og Pia kjenner hverandre privat. Relasjonen er så åpen at det gjør saken bedre, sier hun.
Dette er ikke første gang motebladene er ute i hardt vær. For et år siden ble det satt søkelys på magasinet Det Nyes rolleblanding.
Bladet omtalte en smykkekolleksjon som deres egen moteredaktør hadde interesser i.