Omkvedet i musikkbransjen de siste månedene har vært at det er ikke måte på hvilket mesterverk Susanne Sundfør har laget nå. Hun ble ordentlig lagt merke til for første gang etter imponerende opptredener under bransjetreffet by:Larm i 2006. Året etter fikk hun Spellemannpris for debutplaten, som var bra, men ikke uten feil.
- Les anmeldelse:
Det er ingen tvil om at Susanne Sundfør er et formidabelt talent både som sanger og låtskriver. Med nye «The Brothel», viser hun helt nye sider av seg selv, både i temperament og stil. Dette er en spennende, mørk og ambisiøs plate, som er klart best i starten.
- Møt
Særegent sound
Tittelsporet
. Skjelvende Rhodes-piano, lag på lag med stemmer og stilige effekter flettes med lekre strykere mot slutten. Albumets noe vage gjennomgangstema om tilværelsens skyggesider representert av bordellet, er satt i gang på stemningsfullt vis. Først med neste spor, oppkalt etter den kvinnelige mytologiske figuren «Lilith», skjønner vi at Sundfør er inne på et helt nytt spor godt plantet i elektronika.På «The Brothel» er Lars Horntveth fra Jaga Jazzist Sundførs nye samarbeidspartner og produsent. Med hell hjelper han til med å gi soundet et særpreg som løfter Sundfør rett ut av den pianobaserte singer/songwriter-fella. «It’s All Gone Tomorrow» er en stormende og energisk poplåt og kanskje platens toppunkt. Og er ganske sikkert en kommende singel også vel egnet for en fet klubb-remiks.
Taper seg halvveis
Men litt før halvveis i «The Brothel» dabber det litt av og platen blir aldri så bra som begynnelsen igjen. Produsent Horntveth klarer ikke alltid å løfte melodiene ut av det ordinære. Og selv om Susanne Sundfør stort sett har stålkontroll over stemmen sin, blir det skjemmende tydelig at de dypeste vokallinjene i «Knight of Noir» er mer enn hun klarer å hanskes med.
Modig mot strømmen
På tross av tydelige skavanker, er «The Brothel» et stykke overdådig og uforutsigbar musikk, gjort av et talent som er modig nok til å gå mot strømmen av formatert og ferdigtygd pop. Susanne Sundfør er kun 24 år gammel og har fremdeles sitt beste foran seg. Men med dette har hun skapt sitt eget singer/songwriter-uttrykk og viser at hun har noe unikt å bidra med, ikke bare i norsk sammenheng.