Mange band har ihuga fans som gjør mye for å se heltene. Men få slike fans er selv en del av musikkhistorien. For det er nemlig David Fricke, amerikansk musikkjournalist og seniorredaktør i Rolling Stone, musikkbibelen over dem alle.
Fricke er stor fan av Hedvig Mollestad Trio – med gitaristen Hedvig i front, og møtte opp i Oslo til albumslipp og konsert under feiringen av plateselskapet Rune Grammofons 20-årsjubileum. Selv på butikkonsert i vinylsjappa Big Dipper var amerikaneren til stede.
– Jeg hørte Hedvigs første album på Rune Grammofon og ble øyeblikkelig slått av kvaliteten og villskapen i gitarspillet og improvisasjonen hennes, sier David Fricke til NTB.
Gikk på bar
Derfor gikk Rolling Stone-journalisten og -anmelderen for å høre Hedvig Mollestad Trio da de spilte på SXSW i Houston Texas i 2014, på det Fricke beskriver som «en liten bar uten scene, som trioen satte fyr på med 35 minutters dynamisk spill og pur glede».
– Jeg fikk samme følelsen da jeg så dem i New York rett etterpå, sier Fricke.
Han røper hva det er han synes skiller Hedvig Mollestad fra alle de andre avant-jazz-rock-instrumentalistene.
– De fleste musikerne i det feltet spiller med et alvor som musikken helt klart fortjener. Men Hedvig elsker dessuten det hun gjør sammen med bandet, og gleden i hennes opptreden løfter musikken enda høyere, lyder det fra Rolling Stone-stjernepennen.
Rypdals barn
Den første norske artisten som David Fricke oppdaget, var Terje Rypdal. Det var med hans første amerikanske utgivelse i 1974.
– Terjes unike fusion av jazz, rock, psykedelia og den unike nordiske atmosfæren gjorde et øyeblikkelig og varig inntrykk på meg, sier Fricke som synes det var en ære å skrive linernotes for fjorårets «Sky Music»-hyllestplate i fjor.
Han synes han hører en forbindelse mellom de to, fra den ene gjennom den andre, hver med sin egen stemme i sin generasjons momentum.
Men selv om Hedvig Mollestad har sagt til Fricke at det «var som å ha sin egen Hendrix / John McLaughlin som inspirasjonskilde», nyanserer hun det å være «Rypdals barn» overfor NTB:
Favør av Neil Young
– Hvis man skal lete etter referanser i spillet mitt eller musikken min, er det nok ganske mye mer enn Rypdal å finne. Dessuten tror jeg at mange tror de hører Rypdal i tonen min, men jeg vil si det er 30/70 i favør Neil Young.
Hedvig Mollestad medgir at hun er stolt over å ha en superfan som David Fricke.
– David er et menneske som har et dypt og ektefølt engasjement i musikk, og som i tillegg har enorm kunnskap på feltet. Vi bryr oss om alle fansene våre, men det er gøy å møte noen som har vært så i direkte kontakt med den nyere musikkhistorien.
Også Greni og Krog
Men Mollestad og andre Rune Grammofon-artister som Motorpsycho og Bushman's Revenge er ikke det eneste Rolling Stone-profilen har hørt av norsk musikk.
Han har hørt BigBang live i både Danmark, Texas og New York, og roser Øystein Greni som «en stor låtskriver-sanger-gitarist med ekte rockestjernenergi og tilstedeværelse».
Fricke lot seg begeistre stort av Karin Krogs 2016-antologi «Don't Just Sing», utgitt i USA.
– Det var flott å kunne liste opp albumet som en av de beste gjenutgivelsene det året, sier Fricke.
– Jeg har en tid visst hvor spesiell den norske musikkscenen er. Det var en høydare endelig å oppleve den selv, og se Hedvig på hjemmebane, når hun er i ferd med å gjøre gjennombrudd.
Bestillingsverk
For det begynner å åpne seg for instrumentalmusikk, sier Mollestad, som har gitt ut seks album på syv år:
– Ja, det synes jeg helt klart. Men det er fortsatt mange stengte låvedører å slå opp. Så vi fortsetter litt til, vi!
«Smells Funny» har fått strålende anmeldelser, og ikke før var det ute, så kom nyheten om at Hedvig Mollestad står for bestillingsverket til årets Vossajazz, som skal urfremføres 13. april 2019.
Der vil man få høre mer av komponisten Hedvig Mollestad, som lover å skrive både akustisk og elektrisk – med både åpne stemninger og «kokende, fresende partier». Hun har satt sammen det festivalen kaller «et ensemble av utøvere fra øverste hylle».