Hopp til innhold

Rollebytte i Stjernekamp: – Det var veldig flaut

Uke etter uke har dommerpanelet i Stjernekamp hatt en mening om deltakernes sang og framføring. Nå må de selv synge og bli bedømt. – Å stå på Stjernekamp-scenen var veldig flaut, sier Mona B. Riise.

Rollebytte før finalen i Stjernekamp! Mona og Thomas får prøve seg på scenen, mens Reidun og Nora gir tilbakemeldinger.

Dommerne får prøve seg på scenen, til stor applaus fra artistene.

Mona B. Riise

Mona B. Riise fikk slå seg løs med luftgitar til «I Believe in a Thing Called Love»

Foto: Sarah Fauske / NRK
Thomas Felberg synger på Stjernekamp

Thomas Felberg klarte ikke å lære seg teksten, og måtte ha jukselapp.

Foto: Sarah Fauske / NRK

– Jeg sluttet å synge offentlig da jeg var 18 år. Det er det en grunn til, sier en lettere nervøs Mona før hun skal i ilden når NRK.no utfordrer dommerpanelet og finalistene i Stjernekamp til å bytte plasser for en dag.

Mona B. Riise og Thomas Felberg har hver uke, sammen med en gjesteekspert, dømt Stjernekamp-deltakernes fremførelser i de ulike sjangerne. Men i finaleuken ble rollene byttet om, og de måtte selv opp på scenen.

Finalistene Nora Foss Al-Jabri og Reidun Sæther tok plass bak dommerbordet, og skulle gi sin tilbakemelding til framførelsene. Sammen hadde de valgt ut låter til dommerne, og først ut var Mona B. Riise som måtte prøve seg på «I Believe in a Thing Called Love» fra rockebandet The Darkness. Med luftgitar og lyse toner ble det mye applaus fra de som var i salen.

– Ja, Mona. Jeg må faktisk le litt. Det var litt sånn opera-tendenser hørte jeg. Det var veldig kult, sier en lattermild Nora når den første «artisten» er ferdig med sin opptreden.

– Hundene ble livredde

Mona sier til NRK.no at hun elsker å synge, men at hun ikke har sunget offentlig siden hun var 18 år. Som ungdom sang hun sopran i kor, men dette var første gang hun prøvde seg med et band.

– Å stå på Stjernekamp-scenen var veldig flaut, men jeg prøvde å «live as I preach» - gi f...!

Dommerne fikk vite låtvalget noen dager i forveien, men det ble ikke mye øving på Mona.

– Jeg prøvde å øve litt hjemme før jeg skulle gjøre dette, men hundene mine ble livredde. De trodde jeg hadde klikka, sier hun

Hun synes dommerne Reidun og Nora var veldig snille med henne, men er glad for at hun fortsatt sitter bak dommerbordet når finalen starter.

– Jeg er veldig glad jeg skal sitte på andre siden på lørdag. Og nå kan de si, etter mine tilbakemeldinger, «gjør det bedre sjæl, a»! Og det kan jeg ikke, for det er bevist!

Husket ikke teksten

Thomas Felberg er vokalist i rockebandet WE, så Reidun og Nora hadde bevisst ikke valgt en rockelåt. Han måtte bryne seg på ingen ringere enn Beyonce, og balladen «Listen».

Nora og Reidun lot seg imponere, men Thomas fikk kjeft for en ting - han hadde ikke lært seg teksten utenat.

– Dette var et utrolig bra låtvalg. Du går virkelig utenfor komfortsonen din føler jeg. Men å stå med teksten på scenen, det er ikke helt innafor, sier Reidun.

Selv synes Thomas det var kjempegøy å få utfordringen og føle på hvordan det er å stå på den andre siden.

– Det var på sin plass at vi dommere fikk føle på hvor naken man er på den scenen, sier han.

Han likte låtvalget Nora og Reidun hadde gjort for han, og det stod mellom Beyonce og Celine Dion. To artister som er rimelig langt unna hans egen stil.

– De ville vel prøve å vippe meg av pinnen. Jeg la ned låta en oktav, selv om jeg tror de hadde håpet på at jeg skulle synge den lyst, sier han.

– Vi kunne vært fæle

Reidun og Nora koste seg på andre siden av dommerbordet, men synes selv de var snille med Mona og Thomas.

– Det var kjempegøy å få lov til å bytte plasser. Jeg synes vi var ganske snille med dem, vi kunne vært fæle. Men jeg synes at når man stiller opp og prøver å gi av seg selv og gi en kunstnerisk opplevelse til andre, da fortjener det litt kred, sier Reidun.

De valgte ut to låter som dommerne så fikk velge mellom, og det var planen å få dem litt ut av komfortsonen.

– Vi ville se dem i roller vi ikke er vant til å se dem i. Thomas fikk jo ingen rockelåt, og Mona måtte slå seg løs i rock n roll. Jeg synes de var veldig sporty, og det var kult gjort av dem. Jeg var overrasket over at de var så happy med å bare stille seg opp og synge, det var kult, sier Reidun.

Reidun og Nora er dommere i Stjernekamp

Reidun og Nora fikk prøve seg som dommere før den store Stjernekamp-finalen.

Foto: Sarah Fauske / NRK

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka