McLaren døde i New York torsdag morgen, forteller sønnens agent til BBC. Han skal ha fått diagnosen kreft for en stund siden.
– Malcolm McLaren var en helt sentral skikkelse i musikkhistorien, mener Per Eirik Johansen, tidligere EMI Virgin-sjef i Norge, og nå manager til blant andre Sivert Høyem
.
Skapte musikkhistorie
Sammen med sin daværende kone, designeren Vivienne Westwood, startet Malcolm McLaren opp en klesbutikk, og lagde et klesmerke i Kings Road i London på begynnelsen av 70-tallet.
Det ble starten på noe stort innen musikkhistorien.
– I den butikken hang mange av de som var med på å forme punken, sier Johansen.
– McLaren hadde en unik evne til å fange opp impulser og kommersialisere det. Det var det han gjorde med Sex Pistols. Han tok med seg punk-impulser fra undergrunnsmiljøet i New York og visualiserte det, forteller Johansen.
En musikkpioner
Johansen beskriver briten som en av pionerene innfor den moderne popkulturen.
– Han var så smart i forhold til media. Sex Pistols og deres utrykk var ekstremt kontroversielt med sin outrerte klesstil og kaotiske konserter. Mange av konsertene de skulle spille i England fikk de ikke lov til å gjennomføre. Men de føyk opp på hitlistene, forteller Johansen.
Sex Pistols' karriere varte likevel bare i tre år og resulterte i beskjedne fire singler og ett studioalbum.
– McLaren var nok ganske full av seg selv, og han hadde en helt klar visjon. Det gikk kanskje ikke sammen med virkeligheten. Han ble nesten større enn bandet. Det var kanskje der det gikk galt, tror Johansen.
(Saken fortsetter under bildet.)
Samplet hiphop
McLaren mente selv at han oppfant punken, men det er ikke Johansen helt med på.
– Det er ikke lett å si hva han selv fant på og hva som skjedde naturlig. Men McLaren var definitivt med på å forme punken, mener han
Mclaren var manager for flere andre band, som New York Dolls and Bow Wow Wow. Johansen legger til at mannen hadde teft for mer enn bare punk.
– Som artist samplet han hiphop fra undergrunnsmiljøet i New York. Han hadde en unik teft for hva som kunne slå an. Han var også den første før Paul Simon som populariserte afrikansk musikk. Han så talentene og det som skjedde i tiden.
Karismatisk
Johansen har ikke selv jobbet med McLaren, men gjennom andre har han fått en oppfatning av hvordan han var.
– Jeg har møtt folk som har jobbet med ham, og de beskriver ham som utrolig karismatisk, med en enorm entusiasme, forteller han.
– Men også full av britisk arroganse, ler Johansen.