Hopp til innhold

Plass nummer 41 - 50

”Queen brøt ned alle barrikader på A Night at the Opera", lyder beskrivelsen som fører albumet inn på 41.-plass på den absolutte albumlista. Se den og de ni neste plasseringene her!

 

 

A NIGHT AT THE OPERA – QUEEN

41: A NIGHT AT THE OPERA – QUEEN (1975)

”Queen brøt ned alle barrikader på A Night at the Opera – et over-toppen og latterlig selvbevisst hardrock-mesterverk. Men albumets verdi – og store betydning – finnes i dets detaljerte og omhyggelige produksjon. Dette er prog-rock med både humor og dynamikk, og Queen lyktes aldri bedre med blandingen enn her.” - allmusic

 

LET IT BLEED - ROLLING STONES

42: LET IT BLEED - ROLLING STONES (1969)

”Let It Bleed ble spilt inn stort sett uten Brian Jones, som døde flere måneder før utgivelsen, og albumet utvider rock- og blues-landskapet fra det foregående Beggars Banquet over i et mer demonisk hardrock-territorium.” - allmusic

 

 

 

BORN TO RUN - BRUCE SPRINGSTEEN

43: BORN TO RUN - BRUCE SPRINGSTEEN (1975)

”Springsteens ”vinn-eller-forsvinn” tredjealbum representerte et lydmessig sprang fra de to foregående som var produsert for beskjedne summer i et forstadsstudio. Born to Run ble innspilt på superstjerne-budsjett i New Yorks legendariske Record Plant. Albumet var et villet mesterverk, og uttrykker sin storhet gjennom låter og lydbilde som levde opp til Springsteens potensiale.” - allmusic

TEN - PEARL JAM

44: TEN - PEARL JAM (1991)

”Nirvanas Nevermind var muligens albumet som bragte grunge-rocken til almuen, men det er ingen dristig påstand å hevde at Pearl Jams album Ten var ansvarlig for at grunge forble i folks bevissthet. Albumet trakk gode veksler på sin lange skapelsesprosess, der bandet fikk slipt materialet til sin tette og fokuserte form. Resultatet er et prikkfritt utformet mesterverk.” - allmusic

 

 

FOREVER CHANGES – LOVE

45: FOREVER CHANGES – LOVE (1968)

”Albumet ble aldri en hit, men Forever Changes opptrer stadig på kritikernes lister over de ti beste rock-albumene gjennom tidene. Det har dermed fått en enormt langtrekkende og varig påvirkning som overgår enhver listeplassering.” - allmusic

 

 

 

PARKLIFE – BLUR

46: PARKLIFE – BLUR (1994)

”I løpet av 16 låter kjører Parklife gjennom britisk pophistorie, via psykedelia, synth pop, disco, punk og music-hall. Men til tross for all feiringen av tradisjon er albumet et selvrefererende moderne verk som vrir og vrenger på genrene. Ved å knytte for- og nåtid på denne måten, artikulerte Blur samtidens tidsånd og leverte et epoke-definerende album.” - allmusic

 

 

RAY OF LIGHT – MADONNA

47: RAY OF LIGHT – MADONNA (1998)

”Tross alle sine attributter, er det allikevel en viss distanse på Ray of Light, ikke minst skapt av en nennsomt konstruert produksjon og Madonnas nyervervede, teknisk presise sangstil. Dette resulterer i hennes mest modne og beherskede album, noe som gjør albumet enkelt å respektere, men vanskeligere å elske.” - allmusic

 

BRIDGE OVER TROUBLED WATER - SIMON & GARFUNKEL

48: BRIDGE OVER TROUBLED WATER - SIMON & GARFUNKEL (1970)

”Bridge Over Troubled Water var et av sitt tiårs mestselgende album, og det har ikke dalt nevneverdig på listene siden. Ironien er at til tross for albumets og musikkens kvaliteter, ble duoen bak oppløst i løpet av produksjonen.” - allmusic

 

 

TAPESTRY - CAROLE KING

49: TAPESTRY - CAROLE KING (1971)

”Tapestry er et lett og luftig verk som av og til bikker over i jazz, men det er også et intenst følelsesladd album med direkte og bekjennende låter. I sin tid knyttet albumet sine lyttere til seg som intet annet album, og årtier senere er det er fortsatt en glitrende utgivelse.” - allmusic

 

 

PARACHUTES – COLDPLAY

50: PARACHUTES – COLDPLAY (2000)

”Parachutes er en gledelig debut som fortjener den hederen det har høstet ganske enkelt fordi det følger den generelle regelen for gode poplåter: Hold følelsene ekte og genuine. Og Coldplay gjør dette uten å nøle.” - allmusic

 

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters