Plass nummer 31 - 40

31 - 40 plass på albumlista toppes av albumet  "Wish you were here " av Pink Floyd. Hele lista finner du her!

 

WISH YOU WERE HERE - PINK FLOYD

31: WISH YOU WERE HERE - PINK FLOYD (1975)

” Wish You Were Here er ofte ansett som musikalsk mer imponerende enn Dark Side of the Moon, særlig med tanke på bandets samspill - og spesielt David Gilmours gitarsoloer. Selv om albumet har få egentlige låter, er det lange og buktende lydlige landskapet hypnotiserende.” - allmusic

 

 

IS THIS IT - THE STROKES

32: IS THIS IT - THE STROKES (2001)

”Å få slitte temaer som sex, dop og rock’n’roll til å høres nye og vitale ut, kan anspore kynikere til å beskylde the Strokes for å utføre kalkulert kunst. Det forhindrer allikevel ikke Is This It å være en spennende og fengslende debut – og de kommer som kjent altfor sjeldent.” - allmusic

 

 

HUNKY DORY - DAVID BOWIE

33: HUNKY DORY - DAVID BOWIE(1971)

 ”Hunky Dory er et kaleidoskop av ulike pop-stiler, knyttet sammen av Bowies visjoner i en filmatisk miks av høy- og lavkunst, tvetydig seksualitet, kitsch og klasse. Bowies forbedrete låtsnekring og hans sikrere stilsans gjorde Hunky Dory til en prøvestein for postmodernismens omtolkning av populærtradisjonen.” - allmusic

 

 

GRACE - JEFF BUCKLEY

34: GRACE - JEFF BUCKLEY (1994)

”Grace er en dristig debut, fylt med majestetiske refreng, bombastiske arrangementer, søkende tekster og fremfor alt Jeff Buckleys rikt utrustede stemme. Buckley løste utfordringen forbilledlig: selv på sitt aller verste er Grace allikevel lovende.” - allmusic

 

 

 

SCREAMADELICA - PRIMAL SCREAM

35: SCREAMADELICA - PRIMAL SCREAM (1991)

”Screamadelica innflytelse kan ikke underdrives, albumet bragte acid house-, techno- og rave inn i britisk kulturliv. Dette var et så betydningsfullt steg videre at Primal Scream snublet før de gjenvant fotfestet. I mellomtiden hadde Screamadelica allerede blitt absorbert av alle og enhver.” - allmusic

 

 

THE MARSHALL MATHERS LP – EMINEM

36: THE MARSHALL MATHERS LP – EMINEM (2000)

”Som kunstner er Eminem ment å skape sin egen verden, og med The Marshall Mathers EP gjør han akkurat dét. Det er kan hende en verden som genererer like doser sinne og undring, men den er utvilsomt hans egen. Det er langt mer enn hva hans gelikere kan sies å ha skapt ved det nye tusenårets demring.” - allmusic

 

THE HOLY BIBLE - MANIC STREET PREACHERS

37: THE HOLY BIBLE - MANIC STREET PREACHERS (1994)

”The Holy Bible er en nervøs og opprivende samling av plagede og kryptiske uttrykk for depresjon. Selv om musikken ikke er like skremmende intens, understreker albumets stri og harde glamrock låtenes bakenforliggende paranoia.” - allmusic

 

 

 

APPETITE FOR DESTRUCTION - GUNS ’N’ ROSES

38: APPETITE FOR DESTRUCTION - GUNS ’N’ ROSES (1987)

”Guns’n’Roses’ debutalbum var et vendepunkt for hardrocken mot slutten av 80-tallet. Det var et slemt, skittent og farlig album i en tid da heavy metal ikke betydde stort annet enn fest og moro. Det gitarspillende tospannet Slash og Izzy Stradlin spyttet ut soli og riff bedre enn noe annet band siden Rolling Stones – og er hovedgrunnen til at Appetite for Destruction står som det sene 80-tallets beste metal-album.” - allmusic

 

ARE YOU EXPERIENCED? - JIMI HENDRIX

39: ARE YOU EXPERIENCED? - JIMI HENDRIX (1967)

”En av de beste debuter i rockens historie, og et av den psykedeliske æraens definitve album - flere av låtene på Are You Experienced? rangerer blant Hendrix’ aller beste. Det er kanskje riktig at Hendrix fortsatte å utvikle seg i rasende fart resten av sin korte karriere, men med tanke på gjennomgående kvalitet skulle han aldri overgå sitt første album.” - allmusic

 

WHO’S NEXT - THE WHO

40: WHO’S NEXT - THE WHO (1972)

”The Who var aldri så høyrøstede og hengslete som på Who’s Next, selv om dette balanseres av balladene – både de vakre (”The Song Is Over”) og de bitende ”(Behind Blue Eyes”). Og dette er nøkkelen til albumet: her fins sinne og sorg, humor og anger, lidenskap og kaos, alt pakket i en glødende pakke hvor raseriet er like rørende som hjertesorgen.” - allmusic