Hopp til innhold

Øya kjører debatt

Øya-festivalen skal ikke lenger bare dreie seg om musikk. Festivalen ønsker også samfunnsdebatt. På den nye scenen - som går under navnet Teltet - fant første debatt sted i går.

Øya-festivalen 07

ØYA SLIK VI ER VANT TIL: Musikk, mennesker og bra stemning.

Foto: Kim Erlandsen/NRK

Abid Raja

LITT SATT UT: Abid Raja debatterte hvorvidt politiet har et rasismeproblem, og syntes det var uvant, men bra, å kjøre debatt midt i all musikken.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

I samarbeid med Café Mono og Klassekampen, startet Øyafestivalen debatt-tilbudet i går, med å ta diskusjonen hvorvidt politiet har et rasismeproblem. Det gikk høylytt for seg på scenen, og det gikk høylytt for seg utenfor scenen, uten at det la en demper for publikummet.

 - Skal være litt bråk

Øyafestivalens pressesjef, Jonas Prangerød, var også fornøyd etter gårsdagens debatt.

- Det er akkurat sånn det skal være. Det skal være litt bråk, og debattantene skal måtte heve stemmene litt, da blir det mer krutt i selve debatten, sier han.

- Ble litt satt ut

Deltaker i rasismedebatten, Advokat Abid Raja, syns tilbudet er et bra tiltak til tross for de noe uvanlige debattforholdene.

- I starten ble jeg litt satt ut av musikken i bakgrunnen, men etter hvert kom jeg inn i det. Det var en annen type setting enn hva man er vant til. Men det fungerte.

- Uvant i denne settingen

Jonas Prangerød, tror samfunnsdebatt kan bli et fast innslag på festivalen årene fremover.

- Vi hadde lyst til å inkludere noe som var uvant i denne settingen. Jeg håper at vi kan ha denne type innhold i festivalen. Men vi vil heller ikke bli statiske. Det som ikke er musikk kan variere fra år til år, sier han.

- Mer enn fest, fyll og musikk

Abid Raja tror tilbudet er verdt å satse videre på, som en fin avkobling til det som ellers preger festivalen.

- Man tiltrekker andre typer mennesker her, enn de som vanligvis sitter og ser på tv-debatter. Man trenger en avkobling fra bare fest, fyll og musikk, at man også kan få noe som strammer opp hjernecellene og setter i gang en del prosesser, sier Raja.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka