Det er ikke bare sport som får oppmerksomhet i London i sommer. Kulturen får også sitt under sommerens olympiske leker, med en kulturell OL-festival, som avholdes i London fra 21. juni til 9. september.
Yoko Ono, Kate Blanchet, Rihanna, Mike Leigh og animasjonsfigurene Wallace og Gromit skal alle bidra til å markedsføre London som en kulturby.
Det skal også den kontroversielle kunstneren Damien Hirst, som er kjent for sine provoserende kunstverk der temaet død står sentralt.
Morbid kunst
På museet Tate Modern i London har Hirst nettopp åpnet sin første store utstilling i Storbritannia.
Her stilles det ut kunstverk fra de siste 24 årene av Hirsts karriere, og de mest kjente og kontroversielle verkene er med.
I verket 'Mother and Child Divided' har Hirst kuttet ei ku og en kalv i to på langs, og plassert halvdelene i glasskap fylt med formalin.
Foto: TOBY MELVILLE / ReutersDet verket som kanskje har vakt mest oppsikt er «Mother and Child Divided». Verket gir deg muligheten til å spasere gjennom de oppdelte kroppene til ei ku og en kalv, mens du studerer hvordan dyrene ser ut på innsida.
Kostbart hode
Et annet oppsiktsvekkende verk er «For the love of God», en hodeskalle dekket av 8601 diamanter. En 52-karats diamant er plassert midt i panna på det som tidligere var hodet til en 35 år gammel mann.
'The love of gold' består av en hodeskalle dekket av 8601 diamanter
Foto: Scanpix / REUTERSVerket ble laget i 2007, og det kostet 14 millioner pund å lage det.
Men høye kostnader er ikke noe problem for Hirst. På tross av at mange reagerer med avsky på verkene hans, er mange også villige til å punge ut for å sikre seg dem.
Da Hirst la ut 223 av verkene sine til salgs gjennom auksjonshuset Sotheby's i 2008, gikk salget over all forventning. Samlet sett brakte verkene inn over én milliard norske kroner.
– Ikke lengre en utenforstående
– Jeg har vel forsøkt å være en slags «outsider», men med denne utstillingen på Tate er jeg vel ikke det lengre, sa Hirst til BBC i forbindelse med åpningen av utstillingen.
Damien Hirst foran verket 'The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living'.
Foto: Matt Dunham / ApDen 47 år gamle kunstneren mener man må vekke folks oppmerksomhet for å kunne endre måten de tenker på, og sammenlikner kunst med reklame.
– Reklamen bruker det samme visuelle språket for å gi folk ting de ikke trenger. Kunsten derimot, gir dem noe de trenger.