Hopp til innhold

NRK fjerner «Radioresepsjonen»-innslag etter reaksjoner

NRK fjerner innslaget i Radioresepsjonen der Tore Sagen leser opp et rasistisk notat for å gjøre de andre programlederne flaue.

RADIORESEPSJONEN: Bjarte Tjøstheim, Steinar Sagen, Tore Sagen

Det var i tirsdagens sending av Radioresepsjonen at innslaget som har fått mange til å reagere blir sendt. Nå velger NRK å fjerne det.

Foto: Rune Lind / NRK

– Vi synes det er leit at så mange har blitt lei seg. Det er et trist utfall på det som egentlig var ment som et kraftig angrep på klimaskeptikere og rasister, sier kanalsjef i P13, Stig Holmer.

Både «Radioresepsjonen» og NRK har fått mye kritikk på sosiale medier etter spalten «Flauhetskonkurransen» i tirsdagens episode av Radioresepsjonen. I spalten leste Tore sagen opp et notat om klima og rase, med mål om å gjøre de andre programlederne flaue.

Tore Sagen: – Endte med å krenke feil folk

Sagen leste opp det han beskrev som «noe han hadde skrevet og som aldri burde vært publisert. Et internt notat om klima og rase.»

Kanalsjefen i P13 understreker at det etter hans oppfatning er tydelig at innslaget er en parodi på rasister og klimafornektere.

– Når likevel så mange blir lei seg, så helt ok å ta det bort. Vi ønsker selvfølgelig å være hensynsfulle. Da er det greit å ta det bort, sier han.

Årets Bragepris 2016.

IKKE RASIST: Tore Sagen presiserer at målet var å få frem hvordan det å fornekte rasisme og menneskeskapte klimaendringer er flaut.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Torsdag kveld er «Tore Sagen» på topp blant mest omtalte ord på Twitter i Norge.

– Jeg prøvde å få frem at fornekting av menneskeskapte klimaendringer og rasisme er flaut. Men endte opp med å krenke feil folk, sier Tore Sagen.

I spalten bruker Sagen blant annet ordet «neger» en rekke ganger, og det snakkes nedsettende om kriminalitet, utseende og intelligens. Notatet avsluttes med etterligningen av apelyder.

Innholdet som lå her kan ikke vises.

Kanalsjefen mener at virkemidlene som brukes i innslaget er sterke og ordbruken uvanlig, noe som gjør at den egentlige hensikten havner i skyggen.

– Effekten blir kanskje at ordbruken overdøver den gode hensikten, sier Holmer.

– Hva tenker du om de reaksjonene som har kommet etter innslaget?

– Radioresepsjonen har vært komikere og på lufta daglig i tolv år. Man skulle tro at de fleste lytterne visste at det er komedie og parodier det de holder på med. Vi kan ikke alltid forutse det, men vi må alltid lytte til NRKs brukere, sier Holmer.

«Skam deg, mann»

Flere har reagert på språkbruken, blant annet komiker og NRK-kollega Jonis Josef.

Jonis Josef er Kongen av Gulset

FOR SYKT: Komiker Jonis Josef mener Tore sagen dro det for langt i tirsdagens Radioresepsjonen.

Foto: Brage Lie Jor / NRK

«Dette er ganske sykt å melde, Tore Sagen, selv på et humorprogram,» skriver han på Instagram.

«Skam deg mann, dette er dårlige greier. Jeg har alltid synes du har vært en hyggelig og fin fyr, men dette er ikke greit ass,» står det i innlegget.

Kulturstrøm

  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.

  • Operaen vann pris for operaalbum

    Innspelinga Den Norske Opera & ballett gjorde av Richard Wagners «Den flyvende hollender» er kåra til årets operaalbum av Gramophone, som er det leiande tidsskiftet for klassiske innspelingar.

    – Gramophone-prisen er ei stor anerkjenning for heile Nasjonaloperaen – for Operakoret, Operaorkesteret og solistane på scena, seier operasjef Randi Stene i ei pressemelding.

    Prisane blei etablert i 1977, og blir sett på som ein av dei mest prestisjefylte utmerkingane innan klassisk musikk.