NRK Meny
Normal

Norske bloggere sliter med troverdigheten

En ny undersøkelse viser at norske bloggere sliter med troverdigheten. Men det gjør dem ikke nødvendigvis mindre innflytelsesrike.

camilla phil, caroline berg eriksen og sophie elise på prisutdeling

Camilla Phil, Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise er noen av bloggerne som er nominert til kveldens Blog Awards. Kategoriene varierer fra «årts moteblogg» til «årets fotoblogg».

Foto: scanpix

Caroline Berg Eriksen

Caroline Berg Eriksen var den best betalte bloggeren i 2013. Hun hadde 1 043 258 kroner i inntekt. I fjor la hun fra seg navnet «fotballfrue», fikk en «ny» stil og et nytt management, hvor blant annet blogger Camilla Phil jobber.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

I fjor snakket vi om bildene Caroline Berg-Eriksen (27) hadde lagt ut av seg selv etter fødselen. I år er det blitt skrevet om bloggerens bildejuks og falske kommentarer, noe blant annet rådet for legeetikk reagerte sterkt på.

Som en av Norges mest leste og best betalte bloggere er det ingen tvil om at «fotballfrue»-bloggeren Caroline Berg-Eriksen har mediemakt.

I kveld kan hun vinne fem priser under årets Blog Awards.

Sliter med troverdigheten

Tor-Aksel Ødegård ved IUM

Tor-Aksel Ødegård mener avsløringene at bilde- og kommentarjuks på bloggen til Caroline Berg-Eriksen bidrar til å bevisstgjøre publikum. - Publikum lærer å tenke over hva som blir sagt og av hvem. Det er bra.

Foto: IUM
Thomas Moen

- De er denne generasjonens påvirkere, akkurat som kjendiser og artister har vært tidligere, sier bloggründer Thomas Moen til NRK.

Foto: Eirik Urke

Ifølge en ny undersøkelse fra mediebyrået IUM, først omtalt hos Kampanje, har bloggerne langt mindre troverdighet i Norge enn i utlandet.

Bare én av fem nordmenn sier at de stoler på bloggernes meninger om produkter og tjenester, mens snittet er én av to på global skala.

Undersøkelsen viser at troverdigheten er større hos de yngre. De under 30 år har dobbelt så stor tro på bloggerne i forhold til de over 30 år.

Innsiktsrådgiver Tor-Aksel Ødegård i mediebyrået IUM mener det norske publikummet generelt er skeptisk til reklame. At mediene har skrevet mye om «rosabloggere» bidrar også til mindre troverdighet.

Men undersøkelsen sier ingenting om innflytelsen til bloggerne. Ødegård mener at lav troverdighet ikke nødvendigvis betyr mindre innflytelse.

– Blogger som har troverdighet og relevans vil bli lest. Det gjelder både reklame og blogger. Men det betyr ikke at bloggere uten troverdighet ikke har innflytelse så sant de er relevante for leserne, sier Ødegård i IUM til NRK.

Etter at avsløringene om Caroline Berg-Eriksens bilde- og kommentarjuks kom fram, fikk bloggen betraktelig flere lesere.

«Rosabloggerne» fortjener respekt

Thomas Moen, merkevaresjef i Fanrooster, tror publikums troverdighet er på vei opp og at avsløringene rundt en av Norges mest leste bloggere – Caroline Berg Eriksen, skyldes barnesykdommer i bransjen.

– Det viser at det fremdeles er en ung bransje. Folk tester grenser og gjør feil.

Det var Moen som først tok i bruk ordet «rosablogger». Selv har han sluttet å bruke ordet, fordi han mener det ikke representerer makten bloggerne sitter med.

– Men nå har rosabloggerne heldigvis begynt å få den respekten de fortjener. De har et publikum som de færreste bedrifter klarer å nå, sier Moen.