I løpet av få dager har det dukket opp en rekke grupper på Facebook hvor folk tilbyr seg å hjelpe andre, med alt fra innkjøp av matvarer, hjelp til lekser eller tips til aktiviteter man kan gjøre i hjemmekarantene.
– Jeg fikk en melding der det stod at «jeg kan handle for deg.»
– Gjør oss mer sammensveiset
Kari- Mette Nymark er selv i risikogruppen med tanke på smitte av koronaviruset, og i tillegg bor hun i en omsorgsbolig sammen med eldre mennesker. Derfor er hun ekstra forsiktig for å unngå smitte av viruset.
Da hun gikk tom for mat i leiligheten bestemte hun seg for å skrive i ei gruppe på Facebook som heter «Oslo hjelper Oslo».
– Jeg meldte meg inn i den og syns det er en veldig, veldig fin gruppe.
Kari-Mette fikk skrevet handleliste, vippset over penger og i løpet av kort tid fikk hun levert matvarene hjemme hos seg av damen som hadde tatt kontakt i Facebook-gruppen.
– Jeg er helt rørt jeg, over all solidariteten og hjelpen som folk tilbyr. Noen ber om hjelp og får hjelp og andre tilbyr hjelp.
For Kari-Mette Nymark har den nasjonale dugnaden gjennom sosiale media betydd mye:
– Jeg tror det betyr veldig mye jeg, ikke bare for oss som får hjelp, men også for dem som gir hjelp. Jeg tror dette gjør oss mer sammensveiset og til et mer samlet folk. Det trenger vi nå i denne tiden her.
Hjelper de som er alene
Andreas Moe startet gruppen på Facebook. Han er takknemlig for historiene som kommer frem gjennom gruppen. Tanken bak var å hjelpe folk i situasjoner som denne.
– Det var akkurat det som var tanken. At folk som blir sittende alene kan få hjelp. Folk henter hverandre, handler mat, lufter hunder og hjelper til og med hverandre å finne plass å bo, for de som ikke kan være hjemme på grunn av smitte. Det er gøy, synes jeg.
– Blir nødt til å spise ute i kulda
Også Blå Kors har kjent på utfordringene knyttet til koronasituasjonen. Samtidig er de overveldet over ønsket folk har til å hjelpe og bidra. Også de har gått åpent ut på Facebook for å søke etter frivillige som kan hjelpe dem.
Flere av de frivillige og ansatte i Blå Kors i Oslo er i risikogruppen og har blitt bedt om å holde seg hjemme. Det har vært utfordrende å holde i gang driften som normalt den siste tiden.
Foto: Marcel LeliënhofDriftsleder i Blå Kors kontaktsenter i Oslo, An-Magritt Steinhovden sier at det har vært ganske så tøft for dem som jobber med de gatenære tilbudene i denne perioden.
– Mange av de frivillige og flere av de ansatte i Blå Kors er i risikogruppen, og har derfor blitt oppfordret til å holde seg hjemme. I tillegg har alle liknende tilbud i byen stengt sine lokaler, noe som har ført til økt pågang hos oss.
Det har igjen resultert i at de nå i stedet for å kunne tilby et varmt og trygt sted å være for gjestene, kun har klart å dele ut matpakker som de da blir nødt til å spise ute i kulda.
– Dette kjennes sårt og vanskelig for oss, nettopp fordi vi vet hvor tøft våre gjester allerede har det.
Rørende respons
For å klare å holde i gang driften av Blå Kors skrev de et innlegg på gruppen «Oslo hjelper Oslo» på Facebook.
– Vi spurte rett og slett om det var noen der ute som kunne tenke seg å bidra med å lage mat, servere maten, med vakthold og med å kjøre og hente varer.
Og responsen fra Oslofolket var overveldende.
– Det er helt rørende å oppleve det store engasjementet som finnes der ute for å hjelpe! Kun fire timer etter at vi la ut innlegget på Facebook-gruppen “Oslo hjelper Oslo», måtte vi stenge inntak av frivillige.
Det ser nå ut til at de vil klare å fortsette driften så normalt som mulig.
– Det er fantastisk godt å tenke på at vi nå får muligheten til å fortsette vårt arbeid med å hjelpe noen av de dårligst stilte menneskene i samfunnet vårt, og vi er evig takknemlig for at så mange av Oslos innbyggere har engasjert seg for at vi skal klare nettopp det!