Hopp til innhold

Når klaveret sørger

Da Jutta Hipp reiste fra Frankfurt am Main til New York i november 1955 løp ryktene foran henne: «Det kommer en tysk jazzpianistinne til Swing Street».

Jutta var den første europeeren som spilte inn plater på legendariske Blue Note, men etter to år ble alt helt stille.

Jutta Hipp
Foto: JazzPodium

HØR: Sigmund Freud og Jutta Hipp, del 1. 29. mars, 2008

LES: Artikkel om Jutta Hipp i Jazz Podium av Katja von Schuttenbach. August 2006. Tysk og engelsk tekst.

NRK er ikke ansvarlig for innholdet i denne artikkelen.

Jutta Hipp

er en av jazzhistoriens godt bevarte hemmeligheter. Jutta Hipp ble født i Leipzig og var akkurat fylt tjue da krigen var slutt i 1945. Da hadde hun studert kunst og musikk på kunstakademiet, og brukt krigsnettene på forbudte jazzklubber der man spilte Count Basie og Duke Ellingtons plater.

Faren ville nok at Jutta skulle følge opp sine evner som maler og tekstilkunstner, men Jutta kunne spille piano som en djevel. Hun knakk koden og skjønte hvordan de store pianistene turnerte tangentene, Bud Powell, Teddy Wilson og etter hvert Lenny Tristano, som hun brevvekslet med: – Jutta kunne spille som storfiskene.

Den røde armé

«frigjorde» Leipzig – og Jutta fikk tilbud om å virke som maler. «Du kan male våre propagandaplakater – vi har bruk for ditt talent i folkets tjeneste». Etter tretten år med Hitler og nazismen hadde de fleste tyskere en klar forestilling om hva bolsjevikene ville med tyskerne. Jutta rømte vestover til Frankfurt am Main.

Der kom hun fort i kontakt med ledende jazzmusikere, blant andre Hans Koller, brødrene Mangelsdorff. Det ble festivalspilling og turneer med jazzmusikere som hadde overlevd nazityskland.

Leonard Feather

En vakker dag i 1954 dukker den amerikansk-engelske impresarioen og kritikeren Leonard Feather opp, og Feather skriver: «Vi var på turne i Tyskland med Billie Holiday, Buddy De Franco og et par ande. Jeg fikk høre om Jutta Hipp og at hun spilte på en klubb i Duisburg med egen kvintett – så vi stakk innom. Og der satt den pene jenta med svart hår nedover skuldrene i en hvit, blomstret kjole med puffermer omgitt av to saksofonister, bass og trommeslager. Oh boy! Etter så mange år med nazistyre – dette var utrolig!»

New York, 52nd Street

Fiftysecondstreet med tretti eller førti jazzklubber var det stedet i New York jazzfolk fra hele verden måtte besøke. Feather ordna det slik at Jutta skulle få spille der, på Hickory House, høsten 1956. Og han ordna med plateutgivelse på den legendariske Blue Note-labelen.

18. november 1955 kom Jutta med amerikabåten til The Big Apple og ble tatt i mot av Feather, i april 1956 var scenen på Hickory House rydda og klar for Jutta. Og det stemte: Jutta spilte som en av «gutta». Det kan ha vært dét som ble hennes skjebne. En ung tysk pike fra erkefiendeland som spiller cool jazz slik «våre» folk spiller. Det ble kanskje for sterkt for publikum og medmusikanter. Etter to år i New York ga i alle fall Jutta opp pianoet, og spilte aldri en eneste tone mer .

Denne historien fortsetter vi i Studio Sokrates om en uke.

Akvarellmaling

Etter at Jutta Hipp ga opp jazzen som livsvei tok hun jobb som syerske i en liten tekstilfabrikk i Queens, New York. Og hun malte akvareller. Det tyske tidsskriftet Jazz Podium lar Studio Sokrates vise tre av Juttas akvareller:

Musikken

1: Anything Goes

2: Dear Old Stockholm

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober