Hopp til innhold

Mørkere fra Heroes & Zeros

- Det handler mer om den primitive siden ved menneskenaturen som bobler under det tynne laget av konvensjoner og kultur.

Heroes & Zeros

Heroes & Zeros er klar med nytt album. Fra venstre: Lars Løberg Tofte (bass), Hans Jørgen Undelstvedt (gitar, vokal), Arne Kjelsrud Mathisen (trommer).

Foto: Stian Andersen

Heroes & Zeros

Heroes & Zeros vant NRKs Urørt-konkurranse for to år siden.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Lillesand-trioen Heroes & Zeros debuterte i 2007 med «Strange Constellations». Da ville de vise en annen siden ved småbylivet enn den vi vanligvis ser. På oppfølgeren «Simian Vices Modern Devices», som ble sluppet mandag 2. mars, har de flyttet seg enda lenger bort fra hjembyen.

– Vi ville gjøre noe annet enn forrige gang og har beveget oss bort fra den vanlige popverdenen med hjerte og smerte-tematikk. Det gjelder både tekst og musikk. Det er blitt en mørkere og mer dystopisk plate. Det handler mer om den primitive siden ved menneskenaturen som bobler under det tynne laget av konvensjoner og kultur, sier Hans Jørgen Undelstvedt som skriver tekstene, synger og spiller gitar i bandet.

Samme hytta

Sammen med bassisten Lars Løberg Tofte og trommeslageren Arne Kjeldsrud Mathisen har han spilt inn plata i en bakgård på Bislett i Oslo og i ei hytte på Sørlandet, den samme som forrige gang.

– I løpet av forrige runde fant vi ut at det fungerer utmerket å spille inn i primitive fasiliteter. Med dagens teknologi kan du få et veldig bra resultat andre steder enn i sterile studioer. Det gir mer rom for forskertrang og en annen stemning og tilfører sjel og lavere skuldre. Det har vært berikende, sier han til NTB.

Og noe forventningspress har de ikke følt.

– Det er mer i andres øyne. For oss har det bare vært å lage musikk. Den kreative biten har vært lettere denne gangen. Vi har fått større tro på oss sjøl etter å ha spilt mange konserter i utlandet og hjemme. Vi vet mer hva slags band vi er.

– Og hva slags band er dere?

– Vi er veldig eksperimentelle og lite dogmatiske. Vi er ganske eklektiske i våre musikalske interesser. Det gir seg utslag i skiva vår som spenner fra det ene til det andre, men alt har en rød tråd. Vi lager jo musikken sammen.

Sonny Boy

Undelstvedt leser mye og har latt seg påvirke av alt fra de store klassikerne som Dostojevskij til bluesmusikeren Sonny Boy Williamson som dukker opp i den sju minutter lange låta «Fattening Frogs for Snakes».

– Det er et reint tjuveri fra ham. Jeg digger det uttrykket. Det er en tidløs metafor for det som foregår i samfunnet. Jeg er veldig fornøyd med den. Det å fylle sju minutter med noe er interessant. Vi skulle nærme oss liveuttrykket vårt der vi ofte har vært mer eksperimentelle enn på skive.

Og konserter blir det mye av for Heroes & Zeros i tiden fremover. Først står Tyskland for tur der de har begynt å få et marked. Der ga de ut debutplata 20. februar og Undelstvedt forteller om gode anmeldelser og spilling på radio og TV.

– Vi drar av gårde på søndag og blir borte en uke og skal spille i de største tyske byene. Så er det releaseturne i Norge som begynner 19. mars i Kristiansand. Mars blir en kaotisk og morsom måned, tror jeg.

Og etter å ha jobbet med albumet i snaut et år, gleder han seg til turne.

– Det skal bli deilig å krype ut av hula og presentere dette for publikum. Låtene er mer ambisiøse denne gangen. Vi har stolt mer på vår egen teft og dyrket særpreget vårt.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB