Hopp til innhold

Monotone lydkulisser fra Sigur Ros

Sigur Ros sitt nye album «Valtari» låter som oppblåste låtskisser uten substans, mener NRKs anmelder Svein Terje Torvik.

Sigur Ros

Sigur Ros trenger bestemte innspill utenfra, mener NRKs anmelder.

Foto: sigur-ros.co.uk

Samme spor

Sigur Ros: Valtari

Sigur Ros: «Valtari»

Foto: sigur-ros.co.uk

Sigur Ros fikk sitt velfortjente gjennombrudd med sin andre plate, som kom i 1999. Den var både majestetisk og nyskapende. På lignende vis som britiske Radiohead har også Sigur Ros sparket rocken i nye retninger. De har en stil som mange har etterlignet i etterkant, der storslått kunstmusikk, kompromissløs rock og vakre melodiske løp har gått opp i en høyere enhet. Men siden da har Sigur Ros gått litt i de samme sporene, hvilket også gjelder deres sjette studioalbum «Valtari».

Trenger større dyp

Mer enn noen gang er det lange klanger og storslagne romantiske klassiskinspirerte landskap som preger musikken til Sigur Ros. Problemet i spor som «Varðeldur» og avslutningen «Fjögur píanó» er at bandet tydeligvis tror det finnes større dyp og mer substans i disse monotone og absurd påkostede lydkulissene enn det det faktisk gjør.

At disse slappe og endeløse pianokrusedullene slipper gjennom den kvalitetskontrollen som må eksistere i nærheten av et band som Sigur Ros, er bortimot ufattelig. De kunne kanskje holdt som et forspill til noe mye større og bedre. Det denne kvartetten med etter hvert erfarne musikere trenger, er noen bestemte innspill utenfra og en som kan si nei. Men Sigur Ros har altså produsert «Valtari» selv. Platen låter som en million dollar, og at de bedriver lydproduksjon i toppklasse, vet vi godt fra før.

Noe positivt

Nå er det ikke bare elendighet på «Valtari». «Dauðalogn» er like svær som alt det andre her, med kor og strykere i tillegg til bandets gitarer og tangentinstrumenter. Men den har en flott melodi og en sjelfull vokalavlevering av frontfigur Jonsi Birgisson. Og én komposisjon her er på høyde med det beste Sigur Ros noen gang har levert.

«Varúð», som betyr noe sånt som varsomhet, starter forsiktig, med en gåsehudfremkallende melodi, og så eser den ut i et gigantisk klimaks. Det er denne låten man trenger fra «Valtari». Ellers er det meste av det Sigur Ros byr på her, kun vakker, behagelig og tom eskapisme.

Kulturstrøm

  • Tre store motehus blir bøtelagt av EU-kommisjonen

    Motehusa Gucci, Chloé og Loewe blir bøtelagt med over 157 millionar euro for å ha gjennomført prising som er i strid med EU sitt reglement, kjem fram i ei pressemelding frå EU-kommisjonen.

    Motehusa skal ha fastsett vidaresalsprisar i strid med EU sine konkurransereglar.

    Motehusa skal ha avgrensa moglegheita for uavhengige tredjepartsforhandlarar til å sette eigne prisar for produkt designa og selt under merkevarene.

  • Musikalen Les Misérables er 40 år

    I år er det 40 år sidan musikalen Les Misérables hadde premiere på West End i London.

    Les Misérables er ein av dei mest spelte musikalane i verda. Det trass i at musikalen ikkje blei godt mottatt i 1985. Etter kvart vann musikalen fleire prisar.

    Musikalen flettar saman fleire menneske sine skjebnar som lev i Frankrike på starten av 1800-talet.

    en gruppe mennesker som går nedover en gate med en brann i bakgrunnen
    Foto: Lasse Berre
  • Swift med flest førsteplassar på Billboards albumliste

    Taylor Swift har stor suksess med sitt nye album «The Life of a Showgirl». Artisten er no den soloartisten med flest førsteplassar på Billboard albumliste, melder NTB.

    Swift har med det gått forbi både Drake og Jay-Z. Det nye albumet til Swift debuterte på førsteplass ei veke etter at det blei gitt ut.

    Utanom hennar første album, har dei gått rett inn på førsteplass. Ho er oppe i 15 og nærmar seg å ta rekorden frå Beatles som har 19.

    Albumcover til Taylor Swift
    Foto: NTB