Hopp til innhold

Mobilen skaper retrobølge

Interessen for fotografering og kamerautstyr har skutt i været de siste årene. Derfor er det kanskje litt snodig at dagens heteste fototrend i stor grad går ut på å senke kvaliteten i bildene mest mulig.

Retrobilde

I år la mange sommerferien tilbake til 70-tallet.

Foto: flickr.com/brokentrinket

Salg av fotoutsyr er i følge forhandlere stadig økende og fotografering er i ferd med å bli en hobby som ikke lenger er for de profesjonelle og spesielt interesserte.

Så ettersom fotografering og tilgang på godt ustyr mer eller mindre har blitt allemannseie, må det ses på som et lite paradoks at den heteste fototrenden i dag er å få digitale bilder til å se ut som gulnede, overeksponerte, analoge levninger fra fordums tid.

70-tallsinvasjon på nett

Retroprofil

Hipstamatic-bilder er et vanlig syn på nettsamfunn som Facebook.

Foto: Kristian Rostad / NRK

Er du på Facebook, kan du umulig ha unngått å legge merke til at mange av bildene fra sommerferien i år er til forveksling like foreldregenerasjonens sommerbilder fra flere tiår tilbake.

Grunnen til dette heter Hipstamatic og er en av flere populære mobilapplikasjoner som gjør at man enkelt kan legge et retropreg på bildene man tar med mobilen.

– Dårlige mobilkameraer

Eirik Solheim er redaktør for NRKs teknologiside NRKbeta. I tillegg er han en ivrig fotograf og har naturlig nok gjort seg noen tanker rundt hvorfor Hipstamatic og andre fotoapplikasjoner har markert seg i så stor grad.

Eirik Solheim

Eirik Solheim mener dagens mobiltelefoner ikke er teknisk gode nok og at det derfor er stort rom for fotoapplikasjoner.

Foto: NRK

– Selv om det har vært en utvikling på ytelsen til mobilkameraene, kan ikke produsentene skryte av å ha nådd imponerende langt.

– Mobilkameraene er per i dag for dårlige og fotoapplikasjoner som Hipstamatic har blitt enormt populære, rett og slett for å kamuflere et dårlig utgangspunkt, forklarer Solheim som også påpeker at spredningen via mobil er enkel og gjør at bildene sprer seg raskt på nettet.

– Begrensingene i mobilkameraene gjør at et helt nytt marked har dukket opp, og dette sliter kompaktkameraene med å gjøre noe med. iPhone kommer med mange spennende fotoapplikasjoner, så det blir spennende å se hvilken retning produsentene av kompaktkameraer tar for å møte konkurransen.

Retro skaper likevekt

Michelle Orme

Trendforsker Michelle Orme tror vi trenger tilbakeblikket som konsekvens av fremskrittet.

Foto: Maiken Woll Eide

I lang tid har vi resirkulert 70-tallets klær, musikk og kulturutrykk. Og med fotomulighetene på mobilen, kan det virke som som vi prøver å skape vår egen retrotilværelse til minne for all ettertid.

Trendforsker Michelle Orme mener det er en enkel forklaring på fenomenet.

– Den teknologiske utviklingen de siste årene har gått fryktelig fort. Av den grunn får vi et behov for å skape en balanse slik at ikke all kraft er rettet fremover. Dermed blir tilbakeblikk, og det vi kan omtale som «retro», viktig for å skape en form for likevekt, sier Orme til NRK.no.

Kuriositet og nostalgi

– Grunnen til at det er nettopp 60- og 70-tallet som har stått sterkt de siste årene, kommer av flere grunner. I hovedsak kan man si at de yngre synes det er en kuriositet, mens de som er eldre og har opplevd perioden forbinder det med nostalgi og mimring.

Orme er ikke enig i at 70-tallskulturen nødvendigvis er den mest dominerende retrostilen per i dag, men ettersom den har vært på banen i mange år, har den også i stor grad blitt inkorperert i det kommersielle markedet.

– Overordnet kan vi si at musikken kommer først og det kunstneriske uttrykket til slutt når det kommer til en kommersialisering av en trend eller epoke. Det er dette vi ser nå med Hipstamatic og andre visuelle verktøy, avslutter hun.

Retror kontor

NRK - bedriften som fortsatt lever på 70-tallet.

Foto: Kristian Rostad / NRK

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters