Hopp til innhold

Mektig om tidenes mordgåte

Festspillenes åpningsforestilling Oedipus Rex rommer en av tidenes mest tragiske mordgåter. Selv om vi visste løsningen på forhånd ble det en gripende og godt fortalt historie. Det skyldtes ikke minst en debutant.

Oedipus Rex, kor, solister og orkester

Eirik Stubøs minimalistiske regi i Grieghallen var vellykket, ifølge anmelder Ragnhild Veire.

Foto: Thor Brødreskift

Ragnhild Veire anmelder fra Festspillene i Bergen

Årsaken til at denne ganske korte konsertoperaen av Igor Stravinskij ble vellykket, skyldtes først og fremst grepene fra regissøren, operaregidebutanten Eirik Stubø. Den tidligere teatersjefen ved Nationaltheatret har aldri regissert en opera tidligere. Men her lot han den kraftfulle musikken få spille hovedrollen.

Minimalistisk regi

Overraskende få sceniske effekter ble tatt i bruk. Lys og skygge ble brukt i et spill som fikk frem det faretruende i tragedien som er i ferd med å rulles opp. Solistene gjorde få, men virkningsfulle bevegelser. Mannskoret var i nøytrale grå og hvite klær og fikk spille en helt sentral hovedrolle ved at de sto brettet ut langs hele scenekanten. Og det er viktig, for det er koret som er oss, folket, som er berørt av tragedien som utspilles mellom konger, dronninger og guder:

Den ultimate tragedien

Uten å vite det har Kong Oedipus for mange år siden drept sin egen far. Nå er han gift med kvinnen som viser seg å være hans egen mor. Øyeblikket når den grusomme sannheten går opp for ham, er en av operalitteraturens aller sterkeste scener. For å si det med Jon Fosses' glimrende oversettelse av fortellerrollen til nynorsk: Oedipus faller. Og han faller djupt. Moren hans forlater ham og tar selvmord. Oedipus blindes og blir et utstøtt monster.

Les også: Festspillguide.

Les også: Festspill i NRK P2

Tenor uten kraft

Oedipus Rex

Stravinskijs konsertopera Oedipus Rex bygger på en av tidenes mest kjente greske tragedier.

Foto: Thor Brødreskift

Men her levde dessverre ikke hovedrolleinnehaveren opp til dimensjonene. Innhopperen Gordon Gietz sang ikke med tilstrekkelig overbevisning i de kraftfulle partiene. I de lydsvake partiene slet han med skurr på stemmen. Langt mer overbevisende var gode gamle Knut Skram i rollen som Kreon, i et av sine comeback . Også Ingeborg S. Raustøl gjorde en fin og smidig rolle som fortelleren. Best av alle var allikevel finske Tuija Knihtilä i nøkkelrollen som Iokaste, Oedipus' mor. Hun tilførte akkurat det lille ekstra av glød i stemmen og erotikk i bevegelsene som gjorde handlingen troverdig.

Les mer: Blogg om Festspillåpningen

Trøkk i kor og orkester

De mektige korklangene slapp med full kraft rett ut i salen. Den jobben gjorde Kor Vest godt. Også Bergen Filharmoniske Orkester fulgte opp det majestetiske trøkket i Igor Stravinskijs nærmest tidløse arkaiske klanger. Alt sammen vel aksentuert og på hugget dirigert av den sveitsiske dirigenten Baldur Brönnimann, som nylig ble kunstnerisk leder for BIT20 Ensemble i Bergen. Kun i duetten midtveis ble sangerne noe overdøvet av orkesteret.

Beviset på at dette var vellykket, var hugget jeg kjente i hjertet da sluttakorden ble spilt og sceneteppet falt. Selv om vi visste løsningen på denne tragiske mordgåten på forhånd.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters