Hopp til innhold

Mektig om tidenes mordgåte

Festspillenes åpningsforestilling Oedipus Rex rommer en av tidenes mest tragiske mordgåter. Selv om vi visste løsningen på forhånd ble det en gripende og godt fortalt historie. Det skyldtes ikke minst en debutant.

Oedipus Rex, kor, solister og orkester

Eirik Stubøs minimalistiske regi i Grieghallen var vellykket, ifølge anmelder Ragnhild Veire.

Foto: Thor Brødreskift

Ragnhild Veire anmelder fra Festspillene i Bergen

Årsaken til at denne ganske korte konsertoperaen av Igor Stravinskij ble vellykket, skyldtes først og fremst grepene fra regissøren, operaregidebutanten Eirik Stubø. Den tidligere teatersjefen ved Nationaltheatret har aldri regissert en opera tidligere. Men her lot han den kraftfulle musikken få spille hovedrollen.

Minimalistisk regi

Overraskende få sceniske effekter ble tatt i bruk. Lys og skygge ble brukt i et spill som fikk frem det faretruende i tragedien som er i ferd med å rulles opp. Solistene gjorde få, men virkningsfulle bevegelser. Mannskoret var i nøytrale grå og hvite klær og fikk spille en helt sentral hovedrolle ved at de sto brettet ut langs hele scenekanten. Og det er viktig, for det er koret som er oss, folket, som er berørt av tragedien som utspilles mellom konger, dronninger og guder:

Den ultimate tragedien

Uten å vite det har Kong Oedipus for mange år siden drept sin egen far. Nå er han gift med kvinnen som viser seg å være hans egen mor. Øyeblikket når den grusomme sannheten går opp for ham, er en av operalitteraturens aller sterkeste scener. For å si det med Jon Fosses' glimrende oversettelse av fortellerrollen til nynorsk: Oedipus faller. Og han faller djupt. Moren hans forlater ham og tar selvmord. Oedipus blindes og blir et utstøtt monster.

Les også: Festspillguide.

Les også: Festspill i NRK P2

Tenor uten kraft

Oedipus Rex

Stravinskijs konsertopera Oedipus Rex bygger på en av tidenes mest kjente greske tragedier.

Foto: Thor Brødreskift

Men her levde dessverre ikke hovedrolleinnehaveren opp til dimensjonene. Innhopperen Gordon Gietz sang ikke med tilstrekkelig overbevisning i de kraftfulle partiene. I de lydsvake partiene slet han med skurr på stemmen. Langt mer overbevisende var gode gamle Knut Skram i rollen som Kreon, i et av sine comeback . Også Ingeborg S. Raustøl gjorde en fin og smidig rolle som fortelleren. Best av alle var allikevel finske Tuija Knihtilä i nøkkelrollen som Iokaste, Oedipus' mor. Hun tilførte akkurat det lille ekstra av glød i stemmen og erotikk i bevegelsene som gjorde handlingen troverdig.

Les mer: Blogg om Festspillåpningen

Trøkk i kor og orkester

De mektige korklangene slapp med full kraft rett ut i salen. Den jobben gjorde Kor Vest godt. Også Bergen Filharmoniske Orkester fulgte opp det majestetiske trøkket i Igor Stravinskijs nærmest tidløse arkaiske klanger. Alt sammen vel aksentuert og på hugget dirigert av den sveitsiske dirigenten Baldur Brönnimann, som nylig ble kunstnerisk leder for BIT20 Ensemble i Bergen. Kun i duetten midtveis ble sangerne noe overdøvet av orkesteret.

Beviset på at dette var vellykket, var hugget jeg kjente i hjertet da sluttakorden ble spilt og sceneteppet falt. Selv om vi visste løsningen på denne tragiske mordgåten på forhånd.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska