Bokprogramleder Hans Olav Brenner tilbrakte en helg sammen med den kjente og prisbelønte forfatteren Per Petterson på hytta hans i Danmark. Se eksklusivt her på nettet hva de to snakket om under frokosten!
Per Petterson ved frokostbordet med Hans Olav Brenner.
Per og Hans Olav i uhøytidelig stemning på Pers terrasse på hytta i Danmark.
Foto: Hasse Søderstrøm / NRK
- Jeg bestemte meg for å bli forfatter da jeg var 18 år. Da leste jeg Aksel Sandemose, Hemingway og Per Lagerkvist. Jeg skjønte at dette var utrolig bra, og samtidig utrolig enkelt. Jeg tenkte at hvis jeg ikke får til å gjøre det samme, så er livet mitt utrolig mislykket, sier Petterson.
- Måtte bare satse helt
Hver gang han som ung begynte på en ny skole eller i en jobb, sluttet han før han rakk å fullføre eller "gro fast". Men etterhvert våget han å satse på drømmen sin.
- Jeg måtte bare kline til med å bli forfatter - for det var det jeg egentlig ønsket å være. Men så gikk det 17 år før det ble til noe. Jeg var veldig radikal, og leste Dag Solstad, så de forsøkene jeg gjorde på å skrive, var vel litt i den leia, sier Per.
- Men jeg var redd for å ikke bli en god forfatter, så det hindret meg i ungdommen. Det er flaut å tenke på nå, tilføyer Petterson.
Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.
Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.
Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.
Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.
Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.
Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?
På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.