Mens ni håndplukkete lærere gikk inn i klasse 10B for å få skikk på læring, motivasjon og kunnskaper, underviste skolens faste lærere en annen 10.klasse.
- Jeg trodde vi kunne drive litt sammen, men det ble vanskelig. Lærerne har opplevd dette som en negativ innblanding, sier Eva Marie Klaussen, rektor ved Sten-Tærud skole i Skedsmo kommune.
Gjennom ti episoder av dokumentarserien "Klasse 10B" på NRK1 kan seerne følge elevene i klassen som ved kartleggingsprøver blir definert som en svak gruppe ungdomsskoleelever:
Målsetningen er å forbedre prestasjonene til elevene så mye at klassen skal ende opp som en av de beste i landet til eksamen.
Se i nett-TV:
Samarbeidet ikke
De ni superlærerne gjøv løs på oppgaven, som var utfordrende nok.
- Vi hadde ikke så mye med de andre lærerne å gjøre, men det kunne vi gjerne ha gjort noe med. Vi kunne snakket litt fag i alle fall, men det ble det ikke tid til, sier Ingvill Stedøy-Johansen.
Ingvill Stedøy-Johansen er til daglig matematikk og fysikk-lærer ved Lillestrøm Videregående. I klasse 10B møtte hun elever som innerst inne hadde lyst til å lære.
Hun sier at få lærere er tilstrekkelig bevisst på at ikke alle elevene lærer alt til samme tid.
- Vi må gå ned på elevenes nivå. Med klasse 10B begynte jeg med tallfølelsen. Alt for få lærere tørr å tenke at det er bedre å lære elevene det grunnleggende, sier hun.
Lærerne dyktige nok
Eva Marie Klaussen, rektor ved Sten-Tærud skole understreker at skolen også har en dyktig lærerstab, men at det kan være vanskelig å snu en fastlåst situasjon.
Eva Marie Klaussen sier det ville ha vært enda mer nyttig om skolens lærere hadde fått tatt større del i prosjektet.
- Det er sånn vi lærer - av å se andre i praksis. Men, nå fikk vi ikke med oss overføringsverdien.