Hopp til innhold

Kunstnaren Rolf Groven er død

Kunstnaren Rolf Groven døydde i går, 82 år gamal. Han vart mest kjend for sine politiske satiremåleri.

Rolf Groven

SATIRISK KUNSTNAR: Rolf Groven i arbeid i atelieret sitt i 2018.

Foto: NRK

Det er familien som opplyser om dødsfallet til NRK.

Groven var særleg kjent for dei politiske satiremåleria sine og nye versjonar av klassisk norsk 1800-talskunst som kommenterte og parodierte dagsaktuelle politiske hendingar.

Men det meste av produksjonen hans var portrett og naturbilde som ikkje fekk tilsvarande mediedekning.

Hans gjennombrot som kunstnar var bildet «Norsk nyromantikk» frå 1972 i samband med folkeavstemminga om EU (da EF/EEC).

Norsk nyromantikk av Rolf Groven

Kåre Willoch og Trygve Bratteli pryda bildet «Norsk nyromantikk» frå 1972.

Foto: groven.no

– Han hadde eit sterkt ønske om at han skulle påverke og at det skulle få folk til å stoppe opp og tenkje med kunsten hans. Det skulle sette tankar i sving, og ikkje berre vere kunst for kunstens eigen skuld.

Det fortel sonen Harald Groven til NRK.

Han opplyser at faren la vekk penslane då han blei alvorleg sjuk i 2023.

– Men då hadde han vore aktiv som kunstnar sidan 1970, og hadde vore kunstnar på heiltid frå 1975 og til i dag.

– Korleis vil de i familien no minnast far dykkar og kunstnaren?

– Vi håpar jo at folk set pris på kunsten hans, og at den lever vidare, sjølv om han er borte no.

Forut for folkeavstemminga i 1994 måla han eit oppfølgar, «Fri flyt» (1992), som blei det mest kontroversielle og omtalte kunstverket på Haustutstillinga dette året.

Det av Rolf Grovens bilde som oftast er referert, er hans oppdaterte versjon av "Brudeferden i Hardanger" (1848), «Oljemaleri Fritt etter Tidemand og Gude» frå 1975.

Oljemaleri Fritt etter Tidemand og Gude

«Oljemaleri Fritt etter Tidemand og Gude» frå, 1975.

Foto: Maleri: Rolf Groven

Det har vore nærast ei standardøving for skoleelevar å samanlikne originalen og parodien for å drøfte miljøvern.

Bildet har ofte vore nytta for å illustrere oppvakning av miljøbevisstheit sidan 70-talet i historieverk og debattbøker.

Rolf var laurdagsgjest i Dagsrevyen tre gonger i samband med den politiske satirekunsten hans.

Bilda hans har vore utstilte på Haustutstillinga mange gonger, og har vore utstilt i Nasjonalmuseets utstilling som representant for 70-talskunst.

Rolf Groven har sitt lille atelier i ei ganske allminnelig boligblokk i Oslo. Men bildene hans har motiver med rekkevidde langt ut i det internasjonale miljø, til både klima, olje og storpolitikk.

Rolf Groven har sitt vesle atelier i ei ganske ålmenn bustadblokk i Oslo. Men bilda hans har motiver med rekkevidd langt ut i det internasjonale miljø, til både klima, olje og storpolitikk.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska