HBO Nordic sliter med å nå de store massene

Netflix dominerer det norske markedet for strømme-TV, mens HBOs utskjelte tjeneste kun brukes av én prosent av kundemassen.

HBO

HBO sliter med misfornøyde kunder og lave brukertall på strømmetjenesten de lanserte i desember 2012.

Foto: skjermbilde

Det mange trodde skulle bli en full kundekrig mellom to av USAs store TV-giganter, endte isteden med et solid forsprang til Netflix.

Netflix lanserte sin tjeneste i Norge i oktober, mens konkurrenten HBO Nordic havnet på etterskudd, og rullet gradvis ut tjenesten sin fra desember 2012.

I en undersøkelse utført av TNS Gallup om nordmenns nettvaner, gjengitt i Dagens Næringsliv, viser resultatet at ti prosent, eller 369 000 personer, bruker Netflix ukentlig. HBO brukes bare av én prosent, altså 36 900 stykker.

Undersøkelsen ble utført i midten av mars. Det mener Rune Espedalen i HBO Nordic er et helt sentralt poeng. Mens Aftenposten skrev at HBO Nordic ble åpent for alle i slutten av januar, mener Espedalen at tjenesten først ble fullt tilgjengelig i slutten av februar.

Netflix lanserte tidlig på høsten, mens vår tjeneste ikke ble tilgjengelig for alle før i månedsskiftet februar/mars. Da denne undersøkelsen ble gjort hadde vi ikke vært på markedet i mer enn noen uker. Vi hadde heller ikke hatt premiere på den tredje sesongen av Game of Thrones, en serie som har gitt oss mye oppmerksomhet og mange nye brukere, sier Espedalen, norgesansvarlig i HBO Nordic.

Men ettersom HBO Nordic er en del av et børsnotert selskap vil ikke Espedalen gå ut med hvor mange brukere tjenesten har på det nåværende tidspunkt.

Viser potensialet

Tallene fraTNS Gallup viser at fire prosent av de spurte bruker Netflix daglig. Det tilsvarer nærmere 150.000 personer. Espedalen i HBO Nordic tolker disse tallene som noe positivt – også for HBO Nordic.

– Jeg håper at disse tallene stemmer, ettersom det viser litt av potensialet i markedet. Netflix har et nesten et halvt års forsprang her i markedet, og det er veldig oppløftende å se hvor mange brukere de har fått.

Men er dere fornøyde med å ha 36.900 brukere når Netflix har det tidobbelte?

– Jeg kommenterer ikke tallet, men som sagt: Da denne undersøkelsen ble gjort hadde vi bare vært tilgjengelig i noen uker. Vi er glade for de abonnentene vi har klart å skaffe oss og er fornøyd med resultatene i HBO Nordic så langt, sier Rune Espedalen i HBO Nordic.

Kjeftes huden full

Selv om HBO ikke har nådd de store massene, har de i hvert fall klart å skape et engasjert publikum. På kanalens Facebook-side koker det med meldinger fra frustrerte brukere som klager over en tjeneste som sliter med tekniske problemer, løsninger som trekker ut og irritasjon over abonnementsordning, bindingstid og betaling.

HBO Nordics norgesansvarlig sier at selskapet tar alle kundehenvendelser alvorlig.

– Når dere refererer til at vi har bindingstid er ikke det noe nytt. Det opererer man med i flere bransjer og i betal-TV der jeg jobbet tidligere er det helt vanlig. Man har mulighet til å betale en sum for én måned, eller man kan binde seg en periode til en mer fordelaktig pris, sier Rune Espedalen til NRK.no.

HBO Nordic får også huden full av Timo Vuorensola, den finske regissøren som er mest kjent for å ha laget science fiction-filmen «Iron Sky».

I et åpent brev på Facebook legger regissøren ut om hvor misfornøyd han er med tjenesten.

– Kvaliteten som dere hevder er HD er lagt fra HD. Jo da, oppløsningen stemmer, men selve TV-bildet ser elendig ut takket være komprimeringen. TV-bildet forsvinner og bufringen er så dårlig i HD at tjenesten i praksis er ubrukelig.

HBO Nordic har ingen kommentar utspillet, men understreker at HBOs serier er tilgjengelig innen 24 timer etter premieren i USA.

Video Månenazi-regissør vil lage sci-fi-serie

Filmregissøren Timo Vuorensola mener tjenesten til HBO Nordic oppfordrer til piratkopiering fordi de har et «overpriset betalingssystem».

Foto: Martin Aas / NRK

Lite lojale

Morten Wiberg i analysebyrået Carat, mener HBO må snu skuta raskt om de skal henge med i den stadig skarpere konkurransen.

– Mange hopper på for å teste dette ut mens det er nytt og spennende. Når tilbudet ikke oppleves som bra nok, er det lav terskel for å prøve noe annet. Det er etter hvert mange tilbydere av innhold på nett, så kundene er lite lojale og ute etter å finne det som fungerer best.

– Treffer like mange som Glamour

Wiberg mener HBO nå har press på seg til å finne ut av hvordan de skal øke kundemassen. Hvis ikke kan det være fare for at selskapet kan bli akterutseilt av markedsledende Netflix, og de andre strømmetjenestene som er i ferd med å etablere seg.

Game of Thrones

Til tross for store suksesser som serien Game of Thrones, har ikke HBO klart å kapre de norske seerne på nett.

Foto: HBO

– Mye i denne bransjen handler hvordan man kommuniserer innholdet sitt ut til brukerne. Netflix har vært flinke til det, men HBO har ikke lykkes. Det hjelper ikke å ha et kjent navn hvis man ikke leverer som forventet, så her har de en stor jobb å gjøre.

– Nå treffer de like mange seere som TVNorge gjør med Glamour på ettermiddagen, så dette kan HBO umulig være fornøyde med, slår Wiberg fast.

Men HBO Nordics Rune Espedalen fastslår at selskapet er fornøyd. Han tror også at det er rom for både HBO Nordic og Netflix på det norske markedet.

– Til syvende og sist handler det om innhold. Om man har innhold som er interessant, som brukerne vil ha, så vil de betale for tjenesten. Men man må, som Morten Wiberg sier, definitivt henge med. Brukerne som abonnerer på disse tjenestene nå tilhører et tidlig brukersegment, og majoriteten av markedet vil følge etter på et tidspunkt.

Vekst for Netflix

Netflix, HBO Nordics hovedkonkurrent, kunne denne uken levere overraskende sterke kvartalstall. Selskapets aksjer steg 24 prosent etter at Netflix kunne formidle at de hadde fått tre millioner nye kunder på verdensbasis.

Kvartalsomsetningen økte fra 870 millioner dollar til over én milliard, og serien House of Cards, med Kevin Spacey i hovedrollen, trekkes frem som en av grunnene til oppsvinget.

Netflix valgte å legge ut alle episodene i stedet for å porsjonere ut over tid, og denne avgjørelsen har vist seg å være populær hos den stadig voksende kundemassen.

Men det er ikke bare de to amerikanske selskapene som kappes om å treffe TV-seerne på nett. Den argeste konkurrenten til Netflix er TV2 Sumo som brukes av seks prosent i uka. Deretter følger Viaplay på to prosent, mens HBO, Telenors Comoyo, Chill fra Altibox og SF Anytime alle treffer én prosent av brukerne i uka.

Kulturstrøm

  • «Atlantic Crossing» skal diskuteres

    Dramaserien «Atlantic Crossing» tas opp i Kringkastingsrådet. Forfatter Tor Bomann-Larsen skal legge fram sin kritikk om tukling med historiske fakta om kongefamilien. Serieskaper Alexander Eik og forfatter Linda May Kallestein deltar også på møtet.

  • Økende seertall for Maskorama

    860.000 tv-seere i Norge så tredje episode av NRK1s Maskorama på lineær tv i helgen. Det er det høyeste tallet så langt for serien. Regner man med de som har sett programmet på nett, er seertallet over 900.000, opplyser NRK.

    Mia Gundersen i Maskorama
    Foto: Julia Marie Naglestad / NRK