Hopp til innhold

Kulturkræsj i svømmehall

- Her er det en invadering av en annen type kvinnekultur enn det jeg er vant til i Norge, sier Vigdis Wollan

Vigdis Wollan

Vigdis Wollan føler seg fremmedgjort i bassenget sammen med kvinner i heldekkende badetøy.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Tirsdager er det egen kvinnedag på Vestkantbadet i Oslo, noe mange muslimske kvinner har fått med seg. Vigdis Wollan har besøkt badet flittig i mange år og fikk sjokk da hun valgte en tirsdag i hallen i stedet for fredag som hun pleier.

- Kvinnene var tildekket med tights, t-skjorte, hijab på hodet og flere hadde såpass mye klær på seg at det så underlig ut for meg. På en kvinnedag hvor ingen menn er til stede synes jeg det er rart at de dekker seg til, uttaler Wollan.

- Man skal ikke blotte seg

Rashida med marokansk bakgrunn har ikke hijab i bassenget, men stram, svart badebukse til anklene, badedrakt og t-skjorte over. Hun har ikke tenkt å endre på det.

- Jeg synes det er behagelig og komfortabelt. Og så er jeg muslim og synes det er greit å skjule kroppen selv om det bare er kvinner her. Man skal ikke blotte seg for hverandre, sier den norsk-marokkanske kvinnen.

Les -"Burkini" er løsningen

Direktør i idrettsetaten i Oslo kommune, Anne Farseth, synes det er flott at mange bruker badene og blir trygge i vannet.

- Så lenge folk har riktig stoff på tøyet, det vil si badestoff på bukser og t-skjorter, er alle velkomne, sier Farseth som samtidig opplyser om at flere faste brukere har reagert.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Er det ikke noe krav til at nye brukere må tilpasse seg kulturen her på Vestkantbadet?

- Kulturen her på Vestkantbadet har utviklet seg som all annen kultur i Oslo. Badet er ikke et eksklusivt tilbud for noen grupper, understreker Farseth.

Badetøyet skal sjekkes

Fra 1. mai har personalet fått beskjed om å sjekke badetøyet nærmere, og spørre alle som kommer om de har fått med seg reglene. Vigdis Wollan synes det er bra, men er ikke fornøyd. Wollan understreker at hun jobber i et internasjonalt miljø, og har bodd og arbeidet i Italia. Men å bade med kvinner som dekker seg til vil hun ikke.

- Det er ikke den type integrering vi ønsker oss. At etniske nordmenn som meg forsvinner ut av badet.

Wolland og flere faste brukere har skrevet brev til Oslo kommune, men venter fortsatt på svar.

Jeg kommer ikke til å gå hit på tirsdager mer. Jeg holder meg til fredager hvor menn og kvinner bader sammen, sier Wollan.

Kulturstrøm

  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.

  • Operaen vann pris for operaalbum

    Innspelinga Den Norske Opera & ballett gjorde av Richard Wagners «Den flyvende hollender» er kåra til årets operaalbum av Gramophone, som er det leiande tidsskiftet for klassiske innspelingar.

    – Gramophone-prisen er ei stor anerkjenning for heile Nasjonaloperaen – for Operakoret, Operaorkesteret og solistane på scena, seier operasjef Randi Stene i ei pressemelding.

    Prisane blei etablert i 1977, og blir sett på som ein av dei mest prestisjefylte utmerkingane innan klassisk musikk.