Det er ikke bare prislappen på den nye operaen i Oslo som er blitt større etter at prosjektet ble vedtatt. Nå er også prislappen på veiomleggeingen rundt Bjørvika-området økt betraktelig.
Prisen økt
- For to år siden var kostnadene beregnet til 2,8 milliarder kroner. Nå ser det ut til å ville koste mellom 3,5 og 4 milliarder kroner, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Svein Røed.
Prislappen på veiomleggingene rundt Bjørvika i Oslo, blir en halv til en millioner kroner dyrere enn planlagt. Foto: Cornelius Poppe, Scanpix
200 millioner kroner av utgiftøkningen siden 2001 er ren prisøkning. Resten er utviding av prosjektet.
- De største kostnadøkningene er forårsaket av endringer av prosjektet siden 2001, opplyser Røed.
Svein Røed bekrefter at kostadsøkningen ligger på en halv milliard kroner slik det ser ut i dag.
Men prisen kan øke enda mer, fordi fortsatt er de endelige kostnadene usikre. Blant annet for at senketunnelen under Bjørvika skal dypere ned, og ei ny bru skal også bygges.
Vannspeil
- Den nye reguleringen inneholder en åpning for å lage vannspeil i Bjørvika. Det gir behov for nye bruer, som gir store kostandsøkninger. Det er også en rekke andre momenter som kan gi en kostnadsøking, sier Røed.
I morgen skal de første kontraktene om prosjektering undertegnes. Oslo bystyre skal legge fram planen om kostnadsdeling mellom staten, kommunen og trafikkantane.
Røed mener Vegvesenet har politikerne i ryggen for fullføring av arbeidet som skal redde Bjørvika og operaen for det store trafikktrykket.
Bompenger
- Nå ligger et forslag til en finansieringsavtale mellom Oslo kommune og staten framme, som skal til politisk behandling i bystyret 27. august. Hvis den blir vedtatt, føler vi at vi har god dekning i ryggen fra politisk hold til prosjektet, sier Røed.
Byggestart i Bjørvika er planlagt i 2005. Operaen skal være ferdig i 2008. Veien i Bjørvika-området er først ferdig i 2012. Kostandene skal deles mellom kommunen, staten og trafikantene, og bilistene må betale resten.
- Størrelsen på avgiftene vil avhenge av hvor lenge man skal drive med bominnkreving. Med dagens bomsatser vil vi kunne innkreve bompenger i tre til fem år, påpeker Røed.
Samferdselsministeren bekymret
Samferdselsminister Torild Skogsholm sier at den store kostnadsøkningen av veiutbyggingen i Bjørvika vil bli grundig gjennomgått før det legges fram for Stortinget.
Stortinget skal ta den endelige beslutningen før prosjektet settes igang, sier Skogsholm.
Skogsholm sier hun er bekymret for at det ligger an til et så stort kostnadssprik, men at det ikke vil gå på bekostning av andre prosjekter i Norge.