Hopp til innhold

– Umoralsk av Traavik å kritisere

Generalsekretær i Flyktninghjelpen Elisabeth Rasmusson er skuffet over Traaviks utspill. Hun stiller spørsmål ved hans motivasjon og kaller kritikken umoralsk.

Elisabeth Rasmusson

Generalsekretær i Flyktninghjelpen, Elisabeth Rasmusson, stiller spørsmål ved kunstneren Morten Traaviks motivasjon når han kritiserer deres nye musikkvideo.

Foto: Astrid Sehl / Flyktninghjelpen

Morten Traavik

Morten Traavik

Foto: Marit Hverven / NRK

Tidligere i dag kom det frem at kunstneren Morten Traavik kritiserer Flyktningehjelpens nye musikkvideo, «Prisoner of the Road» som er laget til årets tv-aksjon.

– Sivert Høyem lider på vegne av de undertrykte brune massene, sier kunstner Morten Traavik i et intervju NRKs kulturprogram Nasjonalgalleriet viser i kveld.

– Dette er den grusomme virkelighet

Elisabeth Rasmusson, generalsekretær i Flyktningehjelpen, reagerer kraftig på Traaviks kritikk av musikkvideoen.

– Dette er en video som viser folk på flukt fra mange steder i verden, den viser den fryktelige realiteten som det å flykte fra krig er.

Video Prisoner of the Road

Hun stiller seg undrende til kritikken, og mener det er vanskelig å skjønne hva Traavik egentlig kritiserer.

– Det er ingen ting som er laget verre enn det det er i denne videoen. Dette er virkeligheten for de menneskene som er på flukt.

– Driver propaganda for seg selv

Hun mener at det som er problemet er at det er alt for lite fokus på den brutale og grusommheten virkeligheten som faktisk er en realitet for de mange som flykter fra krig og elendighet.

– Det er også veldig merkelig at han kommer ut med denne kritikken nå, samtidig som han skal drive propaganda for sitt eget prosjekt. Det virker som han ønsker å slå beina under tv-aksjonen for å skaffe midler til sitt eget prosjekt. Hvis det er tilfelle betyr det at han nekter mange millioner mennesker den livsnødvendige hjelpen som Flyktninghjelpen kan bistå med, og det synes jeg er umoralsk.

Spørrende til motivasjon

Elisabeth Rasmusson synes Traaviks arbeid med bistandsprosjekter, som Miss Landmine er et positivt og flott tiltak.

– Jeg synes han bør fokusere på det han gjør selv, ikke ødelegge for oss som har tv-aksjonen. Dette er en stolt, norsk og veldig viktig tradisjon. Flyktninghjelpen trenger disse pengene for å hjelpe millioner av mennesker på flukt. Jeg er skuffet og stiller meg spørrende til motivasjonen bak kritikken.

Hun understreker at videoen viser en del av virkeligheten som den faktisk er.

– Så ille er det. Dette er helt ekte. Det er det vi har ønsket å sette søkelyset på, og jeg er veldig gla for at vi har fått hjelp fra kunstnere som Sivert Høyem og Erik Poppe.

Flyktninghjelpens TV-aksjon er søndag den 24. oktober.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska