Hopp til innhold

Kritiserer Poppes musikkvideo

Kunstner Morten Traavik kommer med kritikk av musikkvideoen til årets TV-aksjon.

Morten Traavik

Kunstner Morten Traavik har ikke sans for estetikken i musikkvideoen til årets TV-aksjon.

Foto: Marit Hverven / NRK

– Sivert Høyem lider på vegne av de undertrykte brune massene, sier kunstner Morten Traavik i et intervju Nasjonalgalleriet viser i kveld.

«Prisoner of the Road» er den offisielle sangen til TV-aksjonen 2010, skrevet og fremført av Sivert Høyem, mens regissør Erik Poppe står bak musikkvideoen.

La meg understreke at jeg har respekt for den jobben Flyktninghjelpen gjør, men denne videoen er jo et veldig typisk eksempel på hvordan vi oppdras til å oppfatte størstedelen av resten av verden, sier Traavik.

Morten Traavik er kjent for å provosere med kunsten sin. Han vakte oppsikt med kunstprosjektet «Miss Landmine», en missekonkurranse for landmineoffer der premien var en protese.

Video Prisoner of the Road

VIDEO: Se den offisielle musikkvideoen «Prisoner of the Road» her.

Bistandsestetikk

Traavik har ikke særlig mye til overs for bildet vi vanligvis får servert av bistandsarbeid. Til neste år kommer han med sangen og musikkvideoen «Pimp My Aid Worker», der bildet blir snudd på hodet.

Prosjektet er en også en innsamlingsaksjon, og inntektene fra låta skal gå til «Pimp my Aid Worker»-fondet, hvor bistandsorganisasjoner med dårlig økonomi kan søke om støtte. Hvilken bistandsorganisasjon som får penger bestemmes av en jury bestående av afrikanske kunstnere.

– «Pimp my Aid Worker» handler om estetikken i bistandsarbeidet. Bistandsarbeid presenteres i Norge i en bestemt estetikk, i en bestemt pakke. På samme måte som en veldedighetspopvideo så er det noen som sitter og bestemmer hvordan dette skal se ut for at vi skal ønske å åpne lommebøkene våre den ene gangen i året, sier Traavik.

– Lider på vegne av massene

Miss Phnom Penh, Song Kosal

Traavik har tidligere provosert med Miss Landmine. Her Miss Phnom Penh, Song Kosal.

Foto: Morten Traavik/Miss Landmine, Cambodia 2009

Søndag går TV-aksjonen av stabelen, i år til inntekt for Flyktninghjelpen. Én av tingene som skal få oss til å åpne lommeboka i år er sangen «Prisoner of the Road» av Sivert Høyem. Denne videoen er ganske annerledes enn Traaviks «Pimp my Aid Worker»

– Som regissør så synes jeg jo dette er en velpimpet video dette også, på sin måte.

Men han påpeker at de har valgt en helt annen estetikk enn han har i «Pimp my Aid Worker».

Det er mer alvor, mer mørke, mer lidelse. Men denne videoen har jo også en hvit mann som gjør så godt han kan, nemlig Sivert Høyem som står og lider på vegne av de undertrykte brune massene.

Ikke enig i kritikken

Erik Poppe

Regissør Erik Poppe synes det er bra Traavik tar bistand opp til debatt, men forstår ikke kritikken av videoen.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

– Jeg synes «Pimp my Aid Worker»-prosjektet til Morten Traavik er veldig sympatisk og bra, og det er bra at han vil diskutere bistand, sier regissør Erik Poppe.

Men han forstår ikke Traaviks kritikk av musikkvideoen han har laget.

– Flyktninghjelpen hjelper mennesker i en akutt situasjon over hele verden, det er ikke langsiktig bistand, sier Poppe.

Han synes ikke de har presentert mennesker som ofre i musikkvideoen «Prisoner of the Road».

– Denne diskusjonen om en hvit mann skal kunne kome med et slikt budskap, den forstår jeg ikke, det synes jeg absolutt man kan, sier Poppe.

– Medlidenhet er nedlatenhet

Trass i at innsamlingsaksjoner kan bidra til å redde liv, synes Traavik det må være mulig å ironisere over temaet.

– «Pimp my Aid Worker» et forsøk på å skape likeverd, og å motvirke den ulikheten i selvoppfattelse som gjør det vanskelig for sånne som meg og deg og ha en en til en samtale, på ordentlig, med et av de løpende negerbarnene eller en hvilken som helst annen pin-up i en bistandsvideo. Medlidenhet er også en form for nedlatenhet.

Hele intervjuet med Morten Traavik kan du se i Nasjonalgalleriet på NRK2 mandag kl 21.30.

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.