Hopp til innhold

Japanerne jakter på norsk animasjon

Asias største animasjonfilmfestival har norsk animasjon som tema i år. Anita Killies film «Sinna Mann» har ryddet veien.

Video Megafon Sinna Mann

Fra filmen «Sinna mann», som vant hovedprisen ved Hiroshima animasjonsfilmfestival i 2010.

Foto: Nyhetsspiller

Sayoko Kinoshita

Sayoko Kinoshita

Foto: Hiroshima animasjonsfilmfestival
Anita Killi

Anita Killi

Foto: Arne Sørenes / NRK

– Jeg er i Norge for å hente inspirasjon til vår neste festival, sier Sayoko Kinoshita, som er festivalsjef for Hiroshima animasjonsfestival i Japan. Hun skal sette sammen programmet til festivalen, som i år har valgt Norge som fokusland.

«Sinna mann» ryddet veien for norsk animasjonsprogram i Hiroshima

Sayoko Kinoshita har sett flere hundre norske animasjonsfilmer mens hun har vært i landet, og mener at norske animasjonsfilmer holder et høyt nivå.

– Jeg vil lage et spesielt program om norsk animasjon, sier Sayoko, som startet Hiroshima animasjonsfestival i 1985.

Sayoko forteller at siden Anita Killis film «Sinna Mann» vant hovedprisen ved forrige festival i 2010, har det japanske publikumet fått øynene opp for norsk animasjonsfilm.

– Dette er veldig spennende. Denne festivalen har jeg drømt om i 22 år. Da jeg vant pris for «Sinna mann» sist gang var jeg i ekstase, sier Anita Killi.

Vil se mer norsk animasjon enn noen ganger tidligere

Hun har aldri hørt om en markering av norsk animasjon i denne størrelsesordenen tidligere, og mener det er veldig spennende at det skjer akkurat i Hiroshima.

– Jeg tror vi som skal dit fra Norge vil se mer norsk animasjonsfilm enn vi har gjort noen ganger tidligere, sier hun.

Filmen «Sinna mann» er basert på den prisbelønte boka med samme navn, skrevet av Gro Dahle og Svein Nyhus. Filmen var verdens mest prisbelønnede kortfilm i 2010, og handler om Boj, som har en pappa som slår ham og moren.

– Den viktigste animasjonsfestivalen i Asia

Førsteemanuesis ved Film og fjernsyn ved Høgskulen i Volda, Gunnar Strøm, har vært i Hiroshima flere ganger for å være med på festivalen. Han mener det er stort at valget av fokusland i år har falt på Norge.

– Festivalen regnes som en av de 3-4 ledende animasjonsfilmfestivalene i verden, og den klart viktigste i Asia. Dette betyr veldig mye for norsk animasjonsfilm, sier han.

Hiroshima animasjonsfilmfestival går annenhvert år, og er en av de ledende animasjonsfestivalene i verden.

– Når de gjør ting som å fokusere på et land, så gjør de det veldig skikkelig. Jeg regner med at det i alle fall blir 10 programmer med norsk animasjon ved festivalen. Det gjør dette til den største mønstringen av norsk animasjonsfilm noen sinne noen sted i verden. Dette er veldig spesielt.

– Norsk animasjon eksotisk

– Den tekniske kvaliteten i norsk animasjon er høy, sier Sayoko og understreker at noe av det mest spennende med filmene er at de skiller seg fra de japanske og viser en eksotisk kultur som japanere er nysgjerrige på.

Hun mener norske animatører også er modige når det kommer til temavalg.

Det norske programmet ved Hiroshima animasjonsfilmfestival lanseres i juni, og selve festivalen er fra 23-27 August.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB