Hopp til innhold

Animasjoner og spesialeffekter i verdensklasse

Norske filmskapere i Storm Studios står bak effekter i filmer som Oscar-vinneren Peter og Ulven, Max Manus og Kongen av Bastøy. Under arbeidet med Trolljegeren utviklet de en del av teknologien selv.

Video Nyskapende animasjon

Spesialeffekter på lerretet er ikke lengre forbeholdt de store Hollywood-filmene. Fra lokaler på Grünerløkka i Oslo sitter en gjeng som lager animasjoner og spesialeffekter i verdensklasse.

Magnus Petterson, Storm Studios

Magnus Petterson i Strom Studios har utviklet teknologi som gjør animasjon i verdensklasse mulig.

Foto: NRK

En del av teknologien måtte de selv utvikle da de arbeidet med filmen Trolljegeren.

- Det var veldig gøy å utvikle trollene, men det var også veldig vanskelig. Det er en stor utfordring å skape noe levende og alle har et forhold til troll i Norge, sier Magnus Petterson i Storm Studios.

Isbjørn som inspirasjon

De startet med å lage en 3D-datamodell av trollene. Dette kalles en rigg som animatørene gjennom ulike kontroller kan dra i for å få de til å røre på seg.

Rigg av troll til filmen "Trolljegeren"

3D-modell av et av trollene til filmen Trolljegeren.

Foto: NRK

De dataanimerte bevegelsene var tidkrevende, men det var også en utfordring å lage trollenes utseende.

Det tok teamet 8 måneder å utvikle en troverdig pelsdekket skapning. Til å hjelpe seg brukte de et annet eventyrlig dyr, nemlig isbjørnen.

- Isbjørnen var utgangspunktet for trollenes pels. Vi hadde rundt 40 millioner hårstrå for å dekke hele trollet med pels. Vi måtte finne på en løsning slik at datamaskinen ikke krasjet i prosessen, sier Petterson.

Trolljegeren kunne neppe blitt laget her til lands hvis ikke Storm studios hadde utviklet teknologi for å klare dette.

Lurte datamaskinen

For når grafikere og animatører har matet datamaskinen med alle detaljer, starter maskinen en regneprosess for å lage det ferdige bildet. Dette kalles rendring.

Jo flere detaljer, desto lengre tid tar det.

For å få trollene ferdig i tide, fant de på en måte å bruke matematiske formler for å lure datamaskinen.

Storm Studios teknologi til "Trolljegeren"

Storm Studios lurte datamaskinen for raskere å kunne lage trollenes bevegelser.

Foto: NRK

- Vi har lurt datamaskinen til å tro at det ikke er så mye filinformasjon i hvert enkelt bilde som det faktisk er. I stedet for å kalkulere alle detaljer har vi antatt saker som gjør at datamaskinen kan jobbe raskere.

Banebrytende spesialeffekter

Storm Studios har bygget seg opp sakte men sikkert. Etter Slipp Jimmy fri bidro de med animasjon til den første norske filmen som har vunnet en Oscar, Peter og ulven.

De siste årene har de stått bak banebrytende spesialeffekter innenfor norsk film, som i Max Manus, Død Snø og Mennesker i solen.

Suksessen med Trolljegeren har vakt internasjonal oppsikt, og Storm Studios har det mer travelt enn noen gang.

Ambisiøs animasjonsfilm

Storm Studios tegner i Photoshop på skjerm

Stig Saxegaard i Storm Studios tegner direkte på skjermer.

Foto: NRK

Nå jobber de med å lage et helt filmunivers til en animasjonsfilm om komponisten Chopin. The Flying Machine er et ambisiøst filmprosjekt som kombinerer dataanimasjon, dukkeanimasjon og virkelige skuespillere.

Design av miljø og karakterer gjøres av de norske animatørene.

- Det er vår jobb å hjelpe manusforfattere og regissør med å visualisere dette universet. Teknologien er egentlig veldig enkel, sier Stig Saxegaard.

Se trailer for filmen her:

Han bruker et program som er tilgjengelig for alle, nemlig Photoshop, men han kan tegne direkte på digitale skjermer.

Figurene som skapes på denne måten lages etterpå som fysiske dukker i 3D. I tillegg bygger filmskaperne et stort filmsett i Polen basert på tegningene.Deretter animeres dukkene for hånd.

Snart er produksjonen ferdig, og på kino kan du altså se den i 3D.