Hopp til innhold

Men hempen glapp – Ibsen og Grieg i fritt fall

«Men hempen glapp – Ibsen og Grieg» i fritt fall er en produksjon med mål om å formidle ordene til Ibsen og Grieg på en ny måte.

Men hempen glapp - Ibsen og Grieg i fritt fall

Men hempen glapp – Ibsen og Grieg i fritt fall har premiere på P2 søndag 24. februar.

Foto: Radioteateret

Ibsens dikt og Griegs musikk er kjent for svært mange og blir som oftest formidlet innenfor et tradisjonsbundet uttrykk. Hvordan formidle disse ordene, denne musikken på en annerledes måte slik at man lytter til dette på nytt?

Det har vært et av målene for denne produksjonen. Ibsens dikt og Griegs musikk får ny drakt ved at klassiske utøvere møter jazzmusikere.

Lasse Kolsruds Tom Waitz-inspirerte tolkninger møter Trude Helen Binderøs klassiske og lekende sopran, Jarle Vespestads virtuose trommer og Jørgen Mathisens sterke saksofon skaper lydkulisser, improviserer og kommenterer.

Unn Vibeke Hol tolker blant annet talen til Knappestøperen som blir akkompagnert av Purcells Didos klage, og pianisten Cecilie Barratt-Due beveger seg lekent mellom den klassiske og improvisatoriske tilnærmingen til Griegs musikk.

Saken fortsetter etter bildet

Radioeteateret

Cecilie Barratt-Due, Lasse Kolsrud, Jarle Vespestad (ved trommene), Unn Vibeke Hol, Trude Helen Binderø og Jørgen Mathisen (m/sax) er med i Men hempen glapp – Ibsen og Grieg i fritt fall.

Foto: Radioteateret / NRK

Ibsens eget liv

Tekstutdrag, dikt og musikknumre er flettet sammen til en helt ny komposisjon. Dramaturgien, selve oppbyggingen av innholdet, handler i stor grad om Ibsens eget liv. Hans forhold til kvinner, forelskelser, det å bli dikter, fragmenter fra noen av stykkene, og hans erkjennelse av å være fri fra dikterkallet.

Under følger en oversikt over hvilke tekster og musikknumre som er brukt.

Diktene av Ibsen: I en komponists stambok, Forviklinger, Fuglevise, Agnes, Kløften, Måneskinnsvandring etter et ball, Borte, Stamboksrim, Knappestøperen, Solveigs vuggevise, Fra mitt husliv, En svane, Ibsensitat, En livsvår, Et vers, Bergmannen, Henrik Ibsens siste vers, Noras avskjed med Helmer, samt H.C. Andersens Jeg elsker deg.

Musikken av Grieg: Flere av diktene til Ibsen blir sunget til Griegs musikk. I tillegg er pianostykkene Småtroll, Sommerfugl, Ensom vandrer, Til våren og Halling med som deler eller improvisert over, samt Purcells Didos klage.

Medvirkende

  • Stemmene: Lasse Kolsrud og Unn Vibeke Hol
  • Sang: Trude Helen Binderø
  • Piano: Cecilie Barratt-Due
  • Trommer: Jarle Vespestad
  • Saksofon: Jørgen Mathisen
  • Lyddesign: Terje Hellem
  • Regi: Else Barratt-Due

Premiere søndag 24. februar på NRK P2 kl. 15.03.
Sendes igjen søndag 24. mars.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB