Hopp til innhold

- Ikke et fordekt selvportrett

Edvard Hoem avviser at hans planlagte tobindsbiografi om Bjørnstjerne Bjørnson er et fordekt selvportrett.

Edvard Hoem
Foto: Berit Roald / Scanpix

– Jeg kjenner meg igjen i noe av ham, men han var en helt annen. Viktige karaktaktertrekk hos ham er helt ukjent for meg, forteller Edvard Hoem i dette portrettet av Sølvi Foseide.

I disse dager er Hoem aktuell med Villskapens år, den første boken om Bjørnstjerne Bjørnson, en mann som i likhet med ham var prestesønn, rabulist i ungdommen, framtidsmann, skrev både litteratur og for teateret, samt var teatersjef.

Ifølge Hoem var det ønsket om å finne ut hvem Bjørnson var som fikk ham til å bruke hittil fem år på bokprosjektet.

Konfliktfylt sinn

– Jeg ville finne ut hvem han var, han var i sin tid Norges mest berømte, omtalte og omstridte mann. Og i vår tid er han nesten blitt nedvurdert, kanskje han ikke var en så stor forfatter, men som samfunnsreformator var han den største forfatteren som hadde det som program.

– Han var en spesiell mann på mange måter, han hadde et konfliktfylt sinn, men han greide å omsette det til energi, så han fikk en ekstrem kraft til å utfolde seg og veldig aktiv på en rekke samfunnsområder samtidig, forteller Hoem.

Den første boken av tobindsbiografien avsluttes med at Bjørnson har flyttet til Aulestad, er midt i livet og nesten bankerott.

– Han kom inn i en stor religiøs krise, han var nærmest en middelaldrende mann da han tok stort oppgjør med hele sitt livssyn og fundament og går i en ny retning. Han er jo spennende da. Aldri kjedelig, det er det viktigste med Bjørnson.

Forfatteren Bjørnstjerne Bjørnson

Bjørnstjerne Bjørnson

Foto: NTB/SCANPIX / Scanpix

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB