Det tradisjonsrike amerikanske filmbladet Variety og britiske Screendaily.com er blant de første utenlandske anmeldelsene.
Variety betegner filmen som en selvsikker og vakkert utført andrefilm som lykkes med å gi et moderne uttrykk til de franske new wave-filmene den henter inspirasjon fra.
Screendaily roser Joachim Triers skildring av hovedpersonen, rusmisbrukeren Anders, sin isolasjon. De mener også at Trier virkelig oppfyller den gamle klisjeen om å få et høstlig Oslo til å føles som en rollefigur i historien. Begge mener filmen vil gå sin seiersgang på filmfestivaler, men de tror filmens melankolske tematikk og krevende formspråk demper det kommersielle kinopotensialet.
Se de umiddelbare reaksjonene etter premieren:
Trenger mye kritikerros
Festivaler og det skandinaviske publikum vil være imøtekommende, men filmen trenger bortimot unison anmelderstøtte for å slå gjennom utover det, mener Variety.
Filmnettstedet IndieWire gir filmen karakteren B-. De sammenligner den norske filmens skildring av en persons undergang med regissørens fjerne, danske slektning Lars Von Triers framstilling av verdens undergang i Cannes-filmen «Melancholia». Den har flere nyanser og inneholder den følsomheten man savner hos Von Trier. Anders Danielsen Lie gjør en sterk hovedrolle, men filmen bukker fortsatt under for en tragisk-romantisk slutt som føles litt for lettvint klisjeaktig, heter det i anmeldelsen.
Les også:
Se traileren her:
Kjøpte filmen på flekken
Joachim Triers andre film kjemper om seieren i klassen Un Certain Regard under årets Cannes-festival. Men Kim Foss, som er på innkjøpstur for danske distributører og skriver fra festivalen for avisa Politiken, mener den godt kunne konkurrert om den gjeveste prisen. Den norske Trier burde ha kjempet om Gullpalmen. Men kanskje var Trier-kvoten brukt opp med «Melancholia»? spør han.
Selv om de første anmeldelsene betegnet den som for sær, er i hvert fall utenlandsdistribusjonen i gang. Foss sendte selv en bestilling per tekstmelding til den norske produsenten umiddelbart etter rulleteksten. Han viser også til at
innkjøpskolleger i både England, Holland, Belgia og Frankrike handlet like resolutt.
Fornøyde norske anmeldere
Aftenposten beskriver en kraftig, nesten ti minutter lang applaus under rulleteksten da filmen ble vist for det kresne Cannes-publikumet onsdag. «Oslo, 31. august»har også foreløpig fått gode kritikker på hjemmebane. Både Dagbladet og Dagsavisen har kastet sekseren, mens VG og Aftenposten gir den terningkast 5.
Filmen har norgespremiere på datoen filmtittelen angir.
Les anmeldelsen fra Filmpolitiet her
Aftenposten: «Et sterkt skuespillerløft» - terningkast 5.
VG: «Et stumt skrik» - terningkast 5.
Dagbladet: «Bevegende bysommer»
Dagsavisen: «Triers lavmælte triumf» - terningkast 6.