Morgan Spurlock har virkelig solgt seg i sin nye film om produktplassering i filmbransjen.
Foto: AS FidalgoSpurlock prøvde å leve på Mcdonalds-mat i 30 dager i dokumentarfilmen «Super Size Me».
Foto: Sandrew Metronome– Grunnen til at jeg gjør alt dette er til syvende sist av hensyn til min lille sønn, sier Spurlock.
Han fikk ideen til filmen nettopp etter å ha oppdaget at amerikanske skolebarn blir eksponert for enorme mengder reklame og utspekulert produktplassering gjennom egne kommersielle tv-kanaler som skolene tar inn og bruker ukritisk i undervisningen.
– Jeg tenkte at dette var for drøyt og denne filmen er mitt bidrag til å stanse strømmen av merkevarebygging som foregår til barn via skolebenken, sier han.
- LES OGSÅ:
Dress full av logoer
Filmen hans, om produktplassering i Hollywood, er finansiert av nettopp produktplassering – og dermed har filmskaperen Morgan Spurlock gjort noe grensesprengende med sin «Wonderful presents: The Greatest Movie Ever Sold».
Han vil vise folk hvordan en hel hær av smarte reklamefolk i samarbeid med filmbransjen bruker enhver mulighet til å forsøke å påvirke. Samtidig ville han at sponsorene selv skulle betale for filmen som blottstiller den grelle virkeligheten for dem som ser.
Fredag er det offisiell norgespremiere på dokumentaren. Hele 22 selskaper har finansiert og våget å la seg assosiere med filmen som usminket viser hvordan produkter plasseres i filmer og på TV.
– De fleste liker ikke hva jeg gjør. De vil ikke være ærlige om hva som skjer, sier Spurlock. Som stiller i dress med alle logoene til selskapene som sponser filmen.
En egen bil er også med.
Cola sa nei
Den 40 år gamle filmskaperen ble kjent etter at han i 2004 brukte seg selv i eksperimentet «Super Size Me». Han levde utelukkende på mat fra hamburgerkjeden McDonalds i 30 dager og målte samtidig helseeffektene det ga.
Fire år senere presenterte han dokumentarfilmen «Hvor i all verden er Osama bin Laden» hvor han reiser på kryss og tvers i Pakistan og Afghanistan på leting etter terroristen.
Etter å ha fått en sønn, ville han ikke lenger risikere helsa eller livet med et nytt prosjekt, samtidig som han begynte å bli nysgjerrig på alle de åpenbare produktplasseringene i amerikansk film og TV. Han begynte å ringe rundt og sjekke om noen selskaper var villige til å sponse ham med en film om temaet.
– Det tok åtte måneder før noen sa ja til å stille i det hele tatt. Vi startet fra toppen og ringte Coca-Cola først. De sa «absolutt ikke», så da ringte vi til Pepsi og sa at vi ringte dem før Coca-Cola, men de var heller ikke med. Så arbeidet vi oss nedover. Biler, flyselskaper, sko og så videre.
Hestesjampo
Han er forpliktet gjennom avtalene med de 22 selskapene om ikke å nevne noe som kan bli tolket som negativt ved dem.
– Og hvorfor skulle jeg vel det? Kom igjen, du må da være enig i at alle de er bra merker, sier Spurlock og ler hjertelig.
Det mest oppsiktsvekkende selskapet som hev seg på filmen er produsentene av noe som unikt som en sjampo som er ment for både hester og mennesker.
– Jeg kan garantere at flere vil kjøpe Mane ’n Tail shampoo etter denne filmen. Det er virkelig fantastisk produkt, sier han til NTB.
Hovedsponsoren POM Wonderful er en produsent av granateplejuice som i bytte mot å bli en del av tittelen på filmen, også skulle spytte inn hele 1 million dollar i prosjektet. Men kommer sponsorene til å tjene på å bli assosiert med en film som blottstiller all kynismen i filmbransjen?
– Å ja, absolutt. Vi har allerede solgt filmen til 70 eller 80 land. Den vil være tilgjengelig på DVD og internett for all framtid, sier Spurlock.
Han forteller at kampen for å ha siste ord om filmen var en lang prosess men han la ikke på noe tidspunkt skjul på at hensikten med hele filmprosjektet var å vise produktplasseringens sanne ansikt.
– Tross noen ganske drøye kontrakter, så har vi fått gjennomslag for noen viktige deler av filmen. Vi har beholdt siste ord når det gjelder klippingen. Ingen av merkevareprodusentene kom til oss på slutten og fortalte oss hva vi skule gjøre. Men det tok flere måneder å komme så langt, sier Spurlock