Hopp til innhold

Apple er best på produktplassering

Det kryr av Apple-produkter i amerikanske filmer. Her hjemme vil Kulturdepartementet ha mer produktplassering i norske filmer, men Forbrukerombudet mener dette vil gå ut over barn og unge.

Produktplassering

Apple dukket opp hele 64 ganger i «Iron Man 2». Her sitter Gwyneth Paltrow med en iPhone på kontoret.

Foto: Filmweb

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Iron Man 2

Mickey Rourke i hva som ser ut som et Apple-fritt øyeblikk i «Iron Man 2».

Foto: United International Pictures

Hvis du føler at du sitter igjen med en smak av Apple etter å ha vært på kino, tyder alt på at du har rett i det. Reuters melder at teknologiselskapet er en ener på produktplassering i storfilmer fra Hollywood.

Kåringen er gjort av nettstedet Brandchannel som fører årlige regnskap over hyppigheten av merkevarer i filmer. «Iron Man 2» var filmen der Apple dukket opp flest ganger med 64 produkter i løpet av filmens 124 minutter.

I snitt betyr dette at et Apple-produkt ble vist omtrent annethvert minutt, noe som nå applauderes av bransjen.

– Skjer oftere enn vi tror

I Norge har vi ingen klare regler for produktplassering i film og TV. Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener vi eksponeres for mer reklame enn vi er klar over i norske filmer.

– Vi tenker kanskje ikke så mye over det, men jeg kan love deg at det skjer hele tiden i absolutt alle norske filmer. Vi har jo mindre plassering enn i amerikanske filmer, men det er ikke dermed sagt at det ikke forekommer hyppig, forklarer Trond Blindheim til NRK.no.

Vanlig med sponsing

Trond Blindheim

Rektor på Markedshøyskolen, Trond Blindheim

Foto: Mh.no

Norske filmer finansieres som regel med støtte fra Norsk Filminstitutt. Men innsats fra private investorer, samarbeidspartnere og velvillige firmaer gjør at skillet mellom produktplassering og velvilje ofte blir uklart.

– Når filmskaperne får tilbud om å låne et innspillingssted eller å få produkter til filmen, kan også dette være en form for produktplassering. Men dette snakkes det veldig lite om i filmbransjen, som har gjort seg avhengig av slike sponsormidler for å øke budsjettet til filmene, mener Blindheim.

Forbukerombudet er kritisk

Gry Nergård

Fungerende forbrukerombud Gry Nergård

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Det er ingen klare regler for produktplassering i Norge. Men kulturdepartementet foreslo i november i fjor at produktplassering skal gjøres lovlig i filmer og enkelte TV-programmer. I en fersk høring er Forbrukerombudet kritiske til departementets forslag.

– Produktplassering vil gjøre det umulig for forbrukerne å unngå reklame, og vil særlig gå utover barn og unge, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Nergård er også bekymret for at markedshensynene kan føre til at kvaliteten på filmen eller TV-serien blir dårligere. Den oppfatningen deler nok ikke Brandchannel som hyller Apple for å ha plassert 591 produkter og merkenavn i 33 av filmene som lå på topp på de amerikanske kinolistene.

Hyllet pistol-produsent

Glock 27

Dette våpenet er en viktig bidragsyter i en vellykket actionfilm.

Foto: KEVORK DJANSEZIAN / Afp

Apple kunne ses i filmer som «Kick-Ass», «Toy Story 3», og «The Other Guys» og ble årets merkevarevinner foran Chevrolet, Ford og Nike.

2010s verstingpris gikk til «Wall Street 2». Regissør Oliver Stone fikk kritikk for å ha brukt produkter som ikke passet inn i filmen, og for i flere tilfeller la produktene stjele fokus fra handlingen.

Pistolprodusenten Glock fikk hedersprisen for lang og tro tjeneste i amerikanske actionfilmer.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober