Mickey Rourke i hva som ser ut som et Apple-fritt øyeblikk i «Iron Man 2».
Foto: United International PicturesHvis du føler at du sitter igjen med en smak av Apple etter å ha vært på kino, tyder alt på at du har rett i det. Reuters melder at teknologiselskapet er en ener på produktplassering i storfilmer fra Hollywood.
Kåringen er gjort av nettstedet Brandchannel som fører årlige regnskap over hyppigheten av merkevarer i filmer. «Iron Man 2» var filmen der Apple dukket opp flest ganger med 64 produkter i løpet av filmens 124 minutter.
I snitt betyr dette at et Apple-produkt ble vist omtrent annethvert minutt, noe som nå applauderes av bransjen.
- Les også: Oscar-filmene er fulle av feil
- Les også: Stem på din Oscar-favoritt
– Skjer oftere enn vi tror
I Norge har vi ingen klare regler for produktplassering i film og TV. Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener vi eksponeres for mer reklame enn vi er klar over i norske filmer.
– Vi tenker kanskje ikke så mye over det, men jeg kan love deg at det skjer hele tiden i absolutt alle norske filmer. Vi har jo mindre plassering enn i amerikanske filmer, men det er ikke dermed sagt at det ikke forekommer hyppig, forklarer Trond Blindheim til NRK.no.
Vanlig med sponsing
Rektor på Markedshøyskolen, Trond Blindheim
Foto: Mh.noNorske filmer finansieres som regel med støtte fra Norsk Filminstitutt. Men innsats fra private investorer, samarbeidspartnere og velvillige firmaer gjør at skillet mellom produktplassering og velvilje ofte blir uklart.
– Når filmskaperne får tilbud om å låne et innspillingssted eller å få produkter til filmen, kan også dette være en form for produktplassering. Men dette snakkes det veldig lite om i filmbransjen, som har gjort seg avhengig av slike sponsormidler for å øke budsjettet til filmene, mener Blindheim.
- Les også:
- Les også:
Forbukerombudet er kritisk
Fungerende forbrukerombud Gry Nergård
Foto: Bjørn-Eivind ÅrtunDet er ingen klare regler for produktplassering i Norge. Men kulturdepartementet foreslo i november i fjor at produktplassering skal gjøres lovlig i filmer og enkelte TV-programmer. I en fersk høring er Forbrukerombudet kritiske til departementets forslag.
– Produktplassering vil gjøre det umulig for forbrukerne å unngå reklame, og vil særlig gå utover barn og unge, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.
Nergård er også bekymret for at markedshensynene kan føre til at kvaliteten på filmen eller TV-serien blir dårligere. Den oppfatningen deler nok ikke Brandchannel som hyller Apple for å ha plassert 591 produkter og merkenavn i 33 av filmene som lå på topp på de amerikanske kinolistene.
- Les også: Apple fjerner nazimusikk
Hyllet pistol-produsent
Dette våpenet er en viktig bidragsyter i en vellykket actionfilm.
Foto: KEVORK DJANSEZIAN / AfpApple kunne ses i filmer som «Kick-Ass», «Toy Story 3», og «The Other Guys» og ble årets merkevarevinner foran Chevrolet, Ford og Nike.
2010s verstingpris gikk til «Wall Street 2». Regissør Oliver Stone fikk kritikk for å ha brukt produkter som ikke passet inn i filmen, og for i flere tilfeller la produktene stjele fokus fra handlingen.
Pistolprodusenten Glock fikk hedersprisen for lang og tro tjeneste i amerikanske actionfilmer.