Hopp til innhold

Apple er best på produktplassering

Det kryr av Apple-produkter i amerikanske filmer. Her hjemme vil Kulturdepartementet ha mer produktplassering i norske filmer, men Forbrukerombudet mener dette vil gå ut over barn og unge.

Produktplassering

Apple dukket opp hele 64 ganger i «Iron Man 2». Her sitter Gwyneth Paltrow med en iPhone på kontoret.

Foto: Filmweb

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Iron Man 2

Mickey Rourke i hva som ser ut som et Apple-fritt øyeblikk i «Iron Man 2».

Foto: United International Pictures

Hvis du føler at du sitter igjen med en smak av Apple etter å ha vært på kino, tyder alt på at du har rett i det. Reuters melder at teknologiselskapet er en ener på produktplassering i storfilmer fra Hollywood.

Kåringen er gjort av nettstedet Brandchannel som fører årlige regnskap over hyppigheten av merkevarer i filmer. «Iron Man 2» var filmen der Apple dukket opp flest ganger med 64 produkter i løpet av filmens 124 minutter.

I snitt betyr dette at et Apple-produkt ble vist omtrent annethvert minutt, noe som nå applauderes av bransjen.

– Skjer oftere enn vi tror

I Norge har vi ingen klare regler for produktplassering i film og TV. Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener vi eksponeres for mer reklame enn vi er klar over i norske filmer.

– Vi tenker kanskje ikke så mye over det, men jeg kan love deg at det skjer hele tiden i absolutt alle norske filmer. Vi har jo mindre plassering enn i amerikanske filmer, men det er ikke dermed sagt at det ikke forekommer hyppig, forklarer Trond Blindheim til NRK.no.

Vanlig med sponsing

Trond Blindheim

Rektor på Markedshøyskolen, Trond Blindheim

Foto: Mh.no

Norske filmer finansieres som regel med støtte fra Norsk Filminstitutt. Men innsats fra private investorer, samarbeidspartnere og velvillige firmaer gjør at skillet mellom produktplassering og velvilje ofte blir uklart.

– Når filmskaperne får tilbud om å låne et innspillingssted eller å få produkter til filmen, kan også dette være en form for produktplassering. Men dette snakkes det veldig lite om i filmbransjen, som har gjort seg avhengig av slike sponsormidler for å øke budsjettet til filmene, mener Blindheim.

Forbukerombudet er kritisk

Gry Nergård

Fungerende forbrukerombud Gry Nergård

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Det er ingen klare regler for produktplassering i Norge. Men kulturdepartementet foreslo i november i fjor at produktplassering skal gjøres lovlig i filmer og enkelte TV-programmer. I en fersk høring er Forbrukerombudet kritiske til departementets forslag.

– Produktplassering vil gjøre det umulig for forbrukerne å unngå reklame, og vil særlig gå utover barn og unge, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Nergård er også bekymret for at markedshensynene kan føre til at kvaliteten på filmen eller TV-serien blir dårligere. Den oppfatningen deler nok ikke Brandchannel som hyller Apple for å ha plassert 591 produkter og merkenavn i 33 av filmene som lå på topp på de amerikanske kinolistene.

Hyllet pistol-produsent

Glock 27

Dette våpenet er en viktig bidragsyter i en vellykket actionfilm.

Foto: KEVORK DJANSEZIAN / Afp

Apple kunne ses i filmer som «Kick-Ass», «Toy Story 3», og «The Other Guys» og ble årets merkevarevinner foran Chevrolet, Ford og Nike.

2010s verstingpris gikk til «Wall Street 2». Regissør Oliver Stone fikk kritikk for å ha brukt produkter som ikke passet inn i filmen, og for i flere tilfeller la produktene stjele fokus fra handlingen.

Pistolprodusenten Glock fikk hedersprisen for lang og tro tjeneste i amerikanske actionfilmer.

Kulturstrøm

  • ABBA på premiere i London

    For første gang på 36 år var det svenske bandet ABBA å se på rød løper på Queen Elizabeth Olympic Park i London torsdag. Gruppa som består av Björn Ulvaeus, Benny Andersson, Agnetha Fältskog og Anni-Frid Lyngstad, var samlet i forbindelse med premieren på Abba Voyage-konserten, som er et digitalt sceneshow. Også det svenske kongeparet deltok på premieren, skriver Aftonbladet.

    ABBA samlet på rød li forbindelse med premieren på Abba Voyage i London, torsdag 26. mai 2022.
    Foto: Alberto Pezzali / AP
  • Trommeslageren i Yes er død

    Trommeslageren i progrock-bandet Yes, Alan White er død, melder BBC. White døde i sitt hjem i USA etter kort tids sykdom, 72 år gammel.
    Han startet i bandet i 1972, da han tok over etter trommeslager Bill Bruford. Yes ble dannet i 1968.

    Yes er kjent for blant annet «Owner of a Lonely Heart» fra 1983, bandets eneste Billboard-toppnotering, og på alle bandets studioutgivelser etter «Close to the Edge» i 1972, inkludert fjorårets «The Quest», melder NTB.


    White har også tidligere jobbet med artister som John Lennon, George Harrison og Joe Cocker.

    Yes ble innlemmet i Rock & Roll Hall of Fame i 2017

    Alan White, trommeslageren i progrock-bandet Yes, døde torsdag. Han ble 72 år gammel.
    Foto: Michael Zorn / AP
  • Bookerprisen glapp for Jon Fosse

    Jon Fosse var nominert til Den internasjonale Bookerprisen for det tredje og avsluttende bindet i «Septologien», men prisen gikk til indiske Geetanjali Shree.

    Sent torsdag kveld ble det klart at Jon Fosse og den amerikanske oversetteren Damion Searls ikke fikk den gjeve prisen for boken «Eit nytt namn», som på engelsk har fått tittelen «A New Name».

    Derimot var det Geetanjali Shree og oversetter Daisy Rockwell som ble hedret med årets pris. Det er første gang prisen går til en bok skrevet på et indisk språk, og det er også første gang en roman oversatt fra hindi vinner, melder Den internasjonale Bookerprisen, melder NTB.