Truls Mørk truet med å rømme landet etter at han ikke fikk lov til å ha med seg celloen inn i flyet. Nå endrer Norwegian reglene, slik at Mørk kan bli boende.
Norwegian mente det svært sjeldent var folk som fløy med en cello i nabosetet, og bestemte seg for å gjøre det ulovlig. Nå får Truls Mørk lov til å fly videre.
Truls Mørk er Norges mest berømte cellist, og flyr verden rundt med sine instrumenter. En Stradivarius til en verdi av 25-30 millioner kroner, og en Domenico Montagnana til en verdi av 15 millioner kroner, er reisefeller som Mørk gjerne vil ha i nærheten når han flyr.
Mørk er på reise nesten hver uke, og på alle turene har han med seg en cello. Han er fornøyd med at han også kan ha med seg instrumentene i framtiden.
– Det er jo fantastisk at Norwegian går tilbake til de gamle reglene.
Samtidig er han litt kritisk til at reglene ble endret i utgangspunktet.
– En typisk cello veier mellom seks og åtte kilo. Kanskje så mye som ti - elleve når den ligger i en stor transportkasse. Hvis setebeltet ikke kan holde kontroll på en kasse på ti kilo, blir jeg veldig utrygg på hvordan det skal holde på mine 100 kilo, sier han.
– En personlig katastrofe
På grunn av celloens størrelse har Mørk betalt egen billett for instrumentet når han har vært på tur. Den muligheten Norwegian ikke lenger å tilby.
Dermed måtte Mørk ta pennen fatt for å få til en endring av reglene.
– Dette er en katastrofe for meg personlig, og jeg har gjennom min agent sendt brev til administrerende direktør Bjørn Kjos og bedt om en forklaring, sa Mørk til NRK.no på onsdag.
Han truet samtidig med å flytte fra landet hvis Norwegian ikke endret reglene.
Og det var nettopp tilbakemeldingene fra de reisende som gjorde at Mørk og hans kolleger fortsatt kan fly med Norwegian
Lasse Sandaker-Nielsen ønsker at også cellister skal kunne fly med Norwegian.
Foto: Norwegian
Ingen konkrete hendelser
– Når noen faktisk truer med å rømme landet hvis de ikke får fly Norwegian, så var det viktig for oss å se på regelverket på nytt.
Det sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.
– Grunnen til at vi går tilbake til de gamle reglene, skyldes de tilbakemeldingene vi har fått. Samtidig hadde vi ikke forventet at dette skulle få så mye oppmerksomhet.
Ifølge kommunikasjonsrådgiveren skyldtes forbudet mot celloer at flyselskapet mente setebeltene ikke var nok til å holde instrumentene fast hvis noe skulle skje i luften.
– Vi har ingen rapporter som viser konkrete hendelser med løse celloer, men vi ser at det potensielt kan være en risiko knyttet til dette.
Allikevel ønsker Norwegian at Luftfartstilsynet skal se nærmere på regelverket. På denne måten kan de sikre at også store instrumenter blir forsvarlig sikret i luften.
– Foreløpig venter vi på tilbakemelding fra Luftfartstilsynet, men det er viktig for oss at sikkerheten går framfor alt annet, sier Sandaker-Nielsen i Norwegian, som igjen går med på å frakte instrumenter i millionklassen.
Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.
Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.
Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.
Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.
Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.
Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?
På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.