Denne drukner deg i e-post

Nettkonkurransen «Få husleien betalt hver måned de kommende 2 år» sender ut store mengder uønsket e-post. – Problematisk, sier Forbrukerombudet.

Video 6dfa1307-c838-4695-aa1b-f870475dce73.jpg

VIDEO: Har du deltatt i denne konkurransen via Facebook? Da har du samtidig takket ja til å motta store mengder e-post fra annonsører. Se reportasje fra Dagsrevyen.

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård mener konkurransen er problematisk i henhold til loven.

Foto: Forbrukerombudet

Konkurransene «Få husleien betalt hver måned de kommende 2 år» og «Vinn en ekstra månedslønn de neste 12 månedene» har de siste ukene hatt viral spredning på Facebook og andre nettsamfunn.

En heldig vinner blant deltakerne vil stikke av med 250.000 danske kroner, men for å få delta må du godta betingelser som vil gi deg store mengder e-post.

– Det framstår som vanskelig for brukerne å forstå hva de begir seg ut på, og vi ber alle være skeptiske til å delta i konkurranser hvor man blir bedt om å gi fra seg mange opplysninger om seg selv, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

Sprer søppelpost

Mot å utlevere detaljerte personopplysninger om deg selv og klikke på «delta» er du med i kampen om 250 000 kroner som du kan bruke på husleia.

Det er det danske selskapet Euroads som står bak konkurransen, som oppgis å være for nettbrukere i alle de nordiske landene.

NRK vet at konkurransens egentlige formål er å bruke personopplysningene til å spre e-post med reklame til dem som deltar.

Gir ut personlig informasjon

Når NRK oppsøker kontoret deres blir vi møtt av en av Euroads annonseselgere.

Hun er den eneste som er ansatt i det norske datterselskapet Euroads Norway. På spørsmål om hvorfor selskapet videregir personlige kontaktdetaljer henviser hun oss til de danske sjefene.

Prosjektleder Trine Z. L. Andersen sier de videreformidler kontaktdetaljene til konkurransedeltakerne til andre selskap, som sender ut reklame.

Viasat føler seg lurt

Viasat er en av annonsørene som er blitt klaget inn til Forbrukerombudet for masseutsendelse av reklame.

De mener de aldri har godkjent denne konkurransen, og føler seg ført bak lyset av en felles samarbeidspartner.

– Dette er en konkurranseform som Viasat ikke vil være assosiert med i det hele tatt, sier en talsperson for Viasat.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kulturstrøm

  • Bernies votter er blitt populære

    Vottene Bernie Sanders hadde på under innsettelsen av Joe Biden, stjal mye av oppmerksomheten under seremonien. Mange vil strikke vottene som var en gave til senatoren fra en lærer i Vermont.

  • Skal lage spenningsfilm om korona

    Fantefilm har fått 250.000 kroner i utviklingsstøtte til spenningsfilmen «C19» som tar utgangspunkt i koronapandemien. Pengene kommer fra Norsk filminstitutt, skriver Dagsavisen. Fantefilm har tidligere laget kinofilmene «Bølgen» og «Skjelvet».