Konkurransene «Få husleien betalt hver måned de kommende 2 år» og «Vinn en ekstra månedslønn de neste 12 månedene» har de siste ukene hatt viral spredning på Facebook og andre nettsamfunn.
En heldig vinner blant deltakerne vil stikke av med 250.000 danske kroner, men for å få delta må du godta betingelser som vil gi deg store mengder e-post.
– Det framstår som vanskelig for brukerne å forstå hva de begir seg ut på, og vi ber alle være skeptiske til å delta i konkurranser hvor man blir bedt om å gi fra seg mange opplysninger om seg selv, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.
Sprer søppelpost
Mot å utlevere detaljerte personopplysninger om deg selv og klikke på «delta» er du med i kampen om 250 000 kroner som du kan bruke på husleia.
Det er det danske selskapet Euroads som står bak konkurransen, som oppgis å være for nettbrukere i alle de nordiske landene.
NRK vet at konkurransens egentlige formål er å bruke personopplysningene til å spre e-post med reklame til dem som deltar.
Gir ut personlig informasjon
Når NRK oppsøker kontoret deres blir vi møtt av en av Euroads annonseselgere.
Hun er den eneste som er ansatt i det norske datterselskapet Euroads Norway. På spørsmål om hvorfor selskapet videregir personlige kontaktdetaljer henviser hun oss til de danske sjefene.
Prosjektleder Trine Z. L. Andersen sier de videreformidler kontaktdetaljene til konkurransedeltakerne til andre selskap, som sender ut reklame.
Viasat føler seg lurt
Viasat er en av annonsørene som er blitt klaget inn til Forbrukerombudet for masseutsendelse av reklame.
De mener de aldri har godkjent denne konkurransen, og føler seg ført bak lyset av en felles samarbeidspartner.
– Dette er en konkurranseform som Viasat ikke vil være assosiert med i det hele tatt, sier en talsperson for Viasat.