Hopp til innhold

Erling R. Eriksen - Bach

Bach-maraton av internasjonal klasse fra den norske pianisten Erling R Eriksen, nå aktuell med firedobbel Bach-CD.

Erling R. Eriksen - Bach: Das Wohltemperierte Klavier I/II

Det er Johann Sebastian Bachs preludium i C-dur som åpner hans to store notebøker som går under navnet Det veltempererte klaver.

Den norske pianisten Erling R Eriksen har spilt inn begge bøkene på til sammen 4 CDer. Resultatet er en Bach-maraton av internasjonal klasse.

Læring eller tidsfordriv

Erling R Eriksen er den andre nordmann som drar til med Bachs store lærestykke for tasteinstrumenter. Den første var Robert Riefling i 1985.

Das Wohltemperierte Klavier - Det veltempererte klaver - er 2 hefter med 24 preludier og fuger i hver, i alle dur- og molltonearter, ordnet kromatisk etter hverandre i halvtonetrinn. På sine håndskrevne kopier skrev Bach selv "til bruk for den musikalske ungdom som ønsker å lære, i tillegg til tidsfordriv for de mer lærde i dette studiet" .

Erling R. Eriksen, til daglig klaverprofessor i Stavanger, er selvsagt i siste kategori, og her går det unna for professoren i C-moll.

Dynamisk Bach

Bach tenkte nok først og fremst på cembalo hvor man enkelt sagt ikke kan gjøre forskjell på sterkt og svakt. Men også det noe mer klangvillige klavikordet og orgel fantes på Bachs tid, og Bach prøvde hammerklaver - forløperen for moderne flygel - på sine eldre dager.

Eriksen utnytter nettopp flygelets sterke og svake anslagsmuligheter, som i C-mollpreludiet hvor en melodi trer fram ved hjelp av trykk - eller i A-dur fugen fra 1. bok, hvor temaet får trykksterk ener som flytter seg, og dermed blir et rytmisk element.

Varme og driv

Robert Riefling for tjue år siden gjorde seg bemerket med et klart, rent, pedalforsiktig Bach-spill. Jeg har alltid likt Rieflings nøkterne linje - det litt cembaloaktig, respektfulle Bach-spillet.

Eriksen er heller ingen klangrabulist på den moderne flygelkrakken, men han gir oss varme og klanglige kontraster, og kan være skarp og drivende.

Internasjonal klasse

De aller mest vriene fugene med flere temaer og opptil fem stemmer blir aldri grøtete og Eriksen tyr aldri til overdreven pedalbruk for å tilsløre de mer komplekse stykkene. Nei, pedalklang brukes nennsomt og bevisst for å få en enkel melodi til å synge, som i det vakre F-mollpreludiet fra andre bok.

Jeg synes dette er en Bach-maraton av internasjonal klasse nettopp fordi Erling R. Eriksen ikke tyr til eksesser.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters