Hopp til innhold

Engelske storklubber satser på Tv-spill-spillere

Mens Manchester United gikk til innkjøp av stjernespilleren Zlatan, tenkte Manchester City i nye baner og kjøpte e-sportspilleren Kieran «Kez» Brown.

Fifa Manchester City

POPULÆRT SPILL: Fotballspillet Fifa selges årlig i rundt 200.000 eksemplarer i Norge. På verdensbasis går det med rundt 20 millioner spill hvert år.

Foto: Electronic Arts

– Dette er en sjanse ikke mange får, jeg kunne ikke takke nei. Jeg gleder meg veldig til min tid som spiller i Manchester City, sier 18 år gamle Kieran «Kez» Brown, i en video på The Guardian.

Storklubbens nye spiller står ikke i mål, han spiller ikke i forsvar, på midtbane eller som spiss, men er Manchesters Citys første e-sportspiller.

Som proff i et av verdens aller mest populære TV-spill, fotballspillet Fifa, skal Brown representere den nye klubben sin i turneringer, spille med fans, strømme live-kamper og legge ut videoer på Youtube.

Mulighet for markedsføring

– Jeg tror City har gjort en god signering i Brown. Han er god til å angripe og er uforutsigbar, sier Sander Austad Dale.

Selv har Dale over 18.000 følgere på Youtube, hvor han jevnlig legger ut videoer av at han spiller Fifa.

Sander Austad Dale

NORSK E-SPORTSTJERNE: Sander Austad Dale deler Fifa-kampene sine med de 18.000 følgerne han har på Youtube.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK

– Spillplattformen er enorm. Ikke bare er det mulig for markedsføring fra klubbene, det er også en mulighet til å samhandle bedre med sine fans og seere, sier Dale.

Ifølge Erik Fossum, redaksjonssjef for spillsiden pressfire.no, selges det årlig rundt 200.000 Fifa-spill i Norge, mens det på verdensbasis selges rundt 20 millioner årlig.

Voksende virtuell satsing

Manchester City er ikke alene om å tenke virtuelt. Også West Ham har før høstsesongen signert sin egen Fifa-spiller, og tyske Wolfsburg har sikret seg to.

I tillegg kunngjorde brasilianske Wendell Lira, som skåret målet som ble kåret til verdens vakreste i 2015, at han gir seg med tradisjonell fotball for i stedet å satse på TV-spill-varianten.

Ifølge Mikael Groven, leder for TV 2s e-sportssendinger, er elektronisk underholdning og e-sport er i stadig vekst.

– Det er et miljø der unge møtes, og hvis en fotballklubb skal vokse og ekspandere så må de få unge supportere, sier Groven.

Tror flere klubber vil følge etter

Groven tror flere klubber nå vil følge etter, selv om han tror det er de største som vil få mest ut av det.

– Hvis en kjent e-sportspiller hele tiden fronter en merkevare som Manchester United, så vil det nok ha en effekt, sier Groven.

Kjetil Rekdal, Ronny Deila og Morten Nydal

AVVENTER KJØP: Vålerenga har ikke planer om å kjøpe e-sportspillere med det første, sier Morten Nydal.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Ingen norske klubber NRK har snakket med sier de enn så lenge har planer om å utvide stallen sin digitalt.

Daglig leder i Vålerenga, Morten Nydal, påpeker at internasjonale klubber har ganske mye mer å rutte med enn de norske.

Men det er klart at skulle det dukke opp en og annen fryktelig god dataspiller, så kan vi jo signere ham på amatørkontrakt

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters