– Dette er en sjanse ikke mange får, jeg kunne ikke takke nei. Jeg gleder meg veldig til min tid som spiller i Manchester City, sier 18 år gamle Kieran «Kez» Brown, i en video på The Guardian.
Storklubbens nye spiller står ikke i mål, han spiller ikke i forsvar, på midtbane eller som spiss, men er Manchesters Citys første e-sportspiller.
Som proff i et av verdens aller mest populære TV-spill, fotballspillet Fifa, skal Brown representere den nye klubben sin i turneringer, spille med fans, strømme live-kamper og legge ut videoer på Youtube.
Mulighet for markedsføring
– Jeg tror City har gjort en god signering i Brown. Han er god til å angripe og er uforutsigbar, sier Sander Austad Dale.
Selv har Dale over 18.000 følgere på Youtube, hvor han jevnlig legger ut videoer av at han spiller Fifa.
– Spillplattformen er enorm. Ikke bare er det mulig for markedsføring fra klubbene, det er også en mulighet til å samhandle bedre med sine fans og seere, sier Dale.
Ifølge Erik Fossum, redaksjonssjef for spillsiden pressfire.no, selges det årlig rundt 200.000 Fifa-spill i Norge, mens det på verdensbasis selges rundt 20 millioner årlig.
Voksende virtuell satsing
Manchester City er ikke alene om å tenke virtuelt. Også West Ham har før høstsesongen signert sin egen Fifa-spiller, og tyske Wolfsburg har sikret seg to.
I tillegg kunngjorde brasilianske Wendell Lira, som skåret målet som ble kåret til verdens vakreste i 2015, at han gir seg med tradisjonell fotball for i stedet å satse på TV-spill-varianten.
Ifølge Mikael Groven, leder for TV 2s e-sportssendinger, er elektronisk underholdning og e-sport er i stadig vekst.
– Det er et miljø der unge møtes, og hvis en fotballklubb skal vokse og ekspandere så må de få unge supportere, sier Groven.
Tror flere klubber vil følge etter
Groven tror flere klubber nå vil følge etter, selv om han tror det er de største som vil få mest ut av det.
– Hvis en kjent e-sportspiller hele tiden fronter en merkevare som Manchester United, så vil det nok ha en effekt, sier Groven.
Ingen norske klubber NRK har snakket med sier de enn så lenge har planer om å utvide stallen sin digitalt.
Daglig leder i Vålerenga, Morten Nydal, påpeker at internasjonale klubber har ganske mye mer å rutte med enn de norske.
Men det er klart at skulle det dukke opp en og annen fryktelig god dataspiller, så kan vi jo signere ham på amatørkontrakt