Det viser en landsomfattende undersøkelse der publikum ble spurt om hva de ønsker å se på lerretet når kinoene blir digitalisert.
På ønskelisten står kvelder med spill på kinoen, overførte sportsbegivenheter, maraton på filmer og serier, temaarrangement og overføringer av kulturbegivenheter, fremgår det av undersøkelsen TNS Gallup har foretatt for bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Les også:
Helhetlig opplevelse
Dette kan bli en realitet når kinoene blir digitale i løpet av et år.
– Publikum er også ute etter en gjennomført høykvalitets og helhetlig filmopplevelse. Det betyr at kinoens fasiliteter med hensyn til teknikk og utforming, altså lyd, bilde og skjermkvalitet, er viktig. I så måte er digitaliseringen av de norske kinoene midt i blinken, sier avdelingsdirektør Jørgen Stensland i Film & Kino.
Les også:
Undersøkelsen viser også at interessen og nysgjerrigheten for 3D er helt reell. 3D blir sett på som viktig for at kinoene skal opprettholde sin tydelige posisjon som et sted for unike filmopplevelser.
–3D er ikke bare for barn og unge. Det er vel så interessant med innhold beregnet på voksne, store sportsbegivenheter slik som fotball-VM som for tiden går for fulle hus på Ringen og Colosseum i Oslo. Men også fenomener som filmen «Avatar» og ulike kulturarrangementer viser muligheten som ligger i teknologien, sier Stensland.
Les også: