Hopp til innhold

Den sexistiske feministen

Uten denne låta ville kanskje ikke Beyoncé vært sett på som verdens vakreste kvinne i dag.

Kan mannen bak en hitlåt være både en feministisk helt og et sexistisk svin? Absolutt, skal vi tro historien bak låta «Baby Got Back».

1992 var året da Sir Mix-a-Lot tok sangen om de frodige afroamerikanske rumpene helt til topps på Billboard. Og når året skulle oppsummeres var det bare Whitney Houston med «I Will Always Love You» som hadde solgt mer i USA.

På veien hadde populærkulturen blitt forandret for alltid.

Sir Mix-a-Lot tøffer seg foran huset sitt utenfor Seattle

Sir Mix-a-Lot tøffer seg utenfor sitt hjem i Seattle.

Foto: NRK

Verden trengte en rumpelåt

Hva var utgangspunktet for låta? Sir Mix-a-Lot sier det best selv:

– Svarte menn har ALLTID likt kurver! Jeg er ikke den eneste svarte fyren som vil fortelle deg dette. Når vi hang på et gatehjørne og en dame gikk forbi ... Vi så aldri på puppene først. Vi så på rumpa. Dæven!

Men det var også en annen viktig faktor. Ekskjæresten Amylia Dorsey-Rivas.

Amylia Dorsey-Rivas var låtas inspirasjonskilde

Den deilige eks-kjæresten, Amylia Dorsey-Rivas.

Foto: NRK

– Når du vokser opp med størrelsen «ekstra small» som ideal, mens du genetisk er en «large» føles det grusomt. Det kan få unge jenter til å gjøre fæle ting med kroppen sin.

Protestsang

Dessuten var «Baby Got Back» også en politisk protestsang. For låta er en feiring av den genetisk formfulle afroamerikanske kvinnekroppen, ikke minst hennes «deilige frodige bakdel», som var sterkt underrepresentert i tidens mainstream-media. Noe Sir Mix-a-Lot hadde sett seg grundig lei på.

Sir Mix-a-Lot er ingen liten mann

Sir Mix-a-Lot er selv en stor fyr.

Foto: NRK

«Baby Got Back» var noe jeg hadde hatt lyst til å si lenge. De eneste rollene svarte kvinner fikk på TV på den tiden var som hushjelp eller prostituert. Ellers måtte de assimileres til det hvite idealet.

Videoen ble først sensurert av MTV

Men lanseringen av låta skulle by på problemer. MTV hadde en streng «Standards Avd.» som nektet å vise den påkostede musikkvideoen, som riktig nok inneholder like store deler seksualisering, humor og sosial kritikk

Plateselskapsdirektøren Rick Rubin så dette som en stor sjanse, og tok høylytt frem sensur-kortet. Det, samt kløktig overtalelsesteknikk, gjorde at den daværende musikksjefen i MTV, Patti Galluzzi til slutt ga seg.

Patti Galluzi var tidlig på 90'tallet musikkbransjens mektigste

Kvinnen med mest makt i musikkbransjen på 90-tallet, Patti Galluzzi

Foto: NRK

– Mix solgte meg på at dette var mer enn en rumpevideo. Han syntes det vær horribelt at unge jenter vokste opp med et skjønnhetsideal basert på moteblader. Han ville med «Baby Got Back» si at du trenger ikke å være syltynn for å være pen.

Banet veien for Beyoncé

Og kampen førte fram! Videoen skapte et skred av rumpifiserte musikkvideoer. Til både bekymring og glede. For kvinnekroppen blir i dag seksualisert som aldri før, samtidig som at den nå også blir vist i mange flere former og varianter.

Det kan virke søkt, men uten «Baby Got Back» ville nok mangfoldet vært mindre, og vi ville kanskje ikke ha sett på Beyoncé som verdens vakreste kvinne.

Se hele Hitlåtens Historie om «Baby Got Back» her:

Norsk/svensk dokumentarserie. Kan mannen bake en hit-låt være både en feministisk helt og et sexistisk svin? Absolutt, skal vi tro historien bak låta "Baby Got Back". For i 1992 gikk Sir Mix-a-Lot's låt om de frodige afroamerikanske rompene helt til topps på Billboard, og på veien forandret han populærkulturen for alltid.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober