Kan mannen bak en hitlåt være både en feministisk helt og et sexistisk svin? Absolutt, skal vi tro historien bak låta «Baby Got Back».
1992 var året da Sir Mix-a-Lot tok sangen om de frodige afroamerikanske rumpene helt til topps på Billboard. Og når året skulle oppsummeres var det bare Whitney Houston med «I Will Always Love You» som hadde solgt mer i USA.
På veien hadde populærkulturen blitt forandret for alltid.
Verden trengte en rumpelåt
Hva var utgangspunktet for låta? Sir Mix-a-Lot sier det best selv:
– Svarte menn har ALLTID likt kurver! Jeg er ikke den eneste svarte fyren som vil fortelle deg dette. Når vi hang på et gatehjørne og en dame gikk forbi ... Vi så aldri på puppene først. Vi så på rumpa. Dæven!
Men det var også en annen viktig faktor. Ekskjæresten Amylia Dorsey-Rivas.
– Når du vokser opp med størrelsen «ekstra small» som ideal, mens du genetisk er en «large» føles det grusomt. Det kan få unge jenter til å gjøre fæle ting med kroppen sin.
Protestsang
Dessuten var «Baby Got Back» også en politisk protestsang. For låta er en feiring av den genetisk formfulle afroamerikanske kvinnekroppen, ikke minst hennes «deilige frodige bakdel», som var sterkt underrepresentert i tidens mainstream-media. Noe Sir Mix-a-Lot hadde sett seg grundig lei på.
– «Baby Got Back» var noe jeg hadde hatt lyst til å si lenge. De eneste rollene svarte kvinner fikk på TV på den tiden var som hushjelp eller prostituert. Ellers måtte de assimileres til det hvite idealet.
Videoen ble først sensurert av MTV
Men lanseringen av låta skulle by på problemer. MTV hadde en streng «Standards Avd.» som nektet å vise den påkostede musikkvideoen, som riktig nok inneholder like store deler seksualisering, humor og sosial kritikk
Plateselskapsdirektøren Rick Rubin så dette som en stor sjanse, og tok høylytt frem sensur-kortet. Det, samt kløktig overtalelsesteknikk, gjorde at den daværende musikksjefen i MTV, Patti Galluzzi til slutt ga seg.
– Mix solgte meg på at dette var mer enn en rumpevideo. Han syntes det vær horribelt at unge jenter vokste opp med et skjønnhetsideal basert på moteblader. Han ville med «Baby Got Back» si at du trenger ikke å være syltynn for å være pen.
Banet veien for Beyoncé
Og kampen førte fram! Videoen skapte et skred av rumpifiserte musikkvideoer. Til både bekymring og glede. For kvinnekroppen blir i dag seksualisert som aldri før, samtidig som at den nå også blir vist i mange flere former og varianter.
Det kan virke søkt, men uten «Baby Got Back» ville nok mangfoldet vært mindre, og vi ville kanskje ikke ha sett på Beyoncé som verdens vakreste kvinne.