NRK Meny
Normal

Den sexistiske feministen

Uten denne låta ville kanskje ikke Beyoncé vært sett på som verdens vakreste kvinne i dag.

Kan mannen bak en hitlåt være både en feministisk helt og et sexistisk svin? Absolutt, skal vi tro historien bak låta «Baby Got Back».

1992 var året da Sir Mix-a-Lot tok sangen om de frodige afroamerikanske rumpene helt til topps på Billboard. Og når året skulle oppsummeres var det bare Whitney Houston med «I Will Always Love You» som hadde solgt mer i USA.

På veien hadde populærkulturen blitt forandret for alltid.

Sir Mix-a-Lot tøffer seg foran huset sitt utenfor Seattle

Sir Mix-a-Lot tøffer seg utenfor sitt hjem i Seattle.

Foto: NRK

Verden trengte en rumpelåt

Hva var utgangspunktet for låta? Sir Mix-a-Lot sier det best selv:

– Svarte menn har ALLTID likt kurver! Jeg er ikke den eneste svarte fyren som vil fortelle deg dette. Når vi hang på et gatehjørne og en dame gikk forbi ... Vi så aldri på puppene først. Vi så på rumpa. Dæven!

Men det var også en annen viktig faktor. Ekskjæresten Amylia Dorsey-Rivas.

Amylia Dorsey-Rivas var låtas inspirasjonskilde

Den deilige eks-kjæresten, Amylia Dorsey-Rivas.

Foto: NRK

– Når du vokser opp med størrelsen «ekstra small» som ideal, mens du genetisk er en «large» føles det grusomt. Det kan få unge jenter til å gjøre fæle ting med kroppen sin.

Protestsang

Dessuten var «Baby Got Back» også en politisk protestsang. For låta er en feiring av den genetisk formfulle afroamerikanske kvinnekroppen, ikke minst hennes «deilige frodige bakdel», som var sterkt underrepresentert i tidens mainstream-media. Noe Sir Mix-a-Lot hadde sett seg grundig lei på.

Sir Mix-a-Lot er ingen liten mann

Sir Mix-a-Lot er selv en stor fyr.

Foto: NRK

«Baby Got Back» var noe jeg hadde hatt lyst til å si lenge. De eneste rollene svarte kvinner fikk på TV på den tiden var som hushjelp eller prostituert. Ellers måtte de assimileres til det hvite idealet.

Videoen ble først sensurert av MTV

Men lanseringen av låta skulle by på problemer. MTV hadde en streng «Standards Avd.» som nektet å vise den påkostede musikkvideoen, som riktig nok inneholder like store deler seksualisering, humor og sosial kritikk

Plateselskapsdirektøren Rick Rubin så dette som en stor sjanse, og tok høylytt frem sensur-kortet. Det, samt kløktig overtalelsesteknikk, gjorde at den daværende musikksjefen i MTV, Patti Galluzzi til slutt ga seg.

Patti Galluzi var tidlig på 90'tallet musikkbransjens mektigste

Kvinnen med mest makt i musikkbransjen på 90-tallet, Patti Galluzzi

Foto: NRK

– Mix solgte meg på at dette var mer enn en rumpevideo. Han syntes det vær horribelt at unge jenter vokste opp med et skjønnhetsideal basert på moteblader. Han ville med «Baby Got Back» si at du trenger ikke å være syltynn for å være pen.

Banet veien for Beyoncé

Og kampen førte fram! Videoen skapte et skred av rumpifiserte musikkvideoer. Til både bekymring og glede. For kvinnekroppen blir i dag seksualisert som aldri før, samtidig som at den nå også blir vist i mange flere former og varianter.

Det kan virke søkt, men uten «Baby Got Back» ville nok mangfoldet vært mindre, og vi ville kanskje ikke ha sett på Beyoncé som verdens vakreste kvinne.

Se hele Hitlåtens Historie om «Baby Got Back» her:

Norsk/svensk dokumentarserie. Kan mannen bake en hit-låt være både en feministisk helt og et sexistisk svin? Absolutt, skal vi tro historien bak låta "Baby Got Back". For i 1992 gikk Sir Mix-a-Lot's låt om de frodige afroamerikanske rompene helt til topps på Billboard, og på veien forandret han populærkulturen for alltid.

Kulturstrøm

  • «Mamma Mia»-oppfølger slo original

    Kinopremieren for «Mamma Mia! Here We Go Again» er den sterkeste åpningshelgen for en kinofilm i Norge siden 2015, skriver Dagbladet. Da besøkte over 170.000 kinogjengere James Bond-filmen «Spectre». «Mamma Mia! Here We go Again» ble sett av over 140.867 kinogjengere I helgen, viser tall fra Filmweb. Originalen «Mamma Mia» ble til sammenligning bare sett av drøyt 64.000 publikummere i åpningshelgen i 2008. Jeg rekker å lure på om alle de store hitene ble brukt opp i originalen, mente NRKs anmelder om den nye filmen.

    Lily James
    Foto: United International Pictures
  • Soulmusikk-fotografier utgis i bok

    Nær 300 fotografier som den amerikanske musikk-fotografen Bruce W Talamon tok av de største R & B-, funk- og soulartistene i USA på 1970-tallet og tidlig 1980-tall, utgis i en samlebok. De fleste bildene er aldri tidligere blitt publisert. Blant artistene som Talamon fikk komme nært inn på dagliglivet til, er Jackson 5, James Brown, Stevie Wonder og Diana Ross. Talamon sier til The Guardian at han aldri planla å bli fotograf, og mangler formell utdannelse. Det første bildet han tok var av Isaac Hayes på musikkfestivalen Wattstax i 1972. Konserten var en veldedighetskonsert til minne om det afroamerikanske opprøret i i bydelen Watts sør i Los Angeles.

    Diana Ross
    Foto: STR / REUTERS