Hopp til innhold

Bjørn Alterhaugs "Songlines"

Det er perspektiver og visjoner over Bjørn Alterhaugs musikk.

Bjørn Alterhaug
Foto: Erling Wicklund / NRK

Hør anmeldelsen

Norske folketoner, fransk impresjonisme, intrikat 1940-tallsjazz og debatten om oljeboring i nord og er like aktuelle inspirasjonskilder for bassist-veteranen fra Mo i Rana. Pedagogen og tenkeren Bjørn Alterhaug gjør her opp musikalsk status over seg selv. Det skjer gjennom tolv ”Songlines” som han kaller det – melodier, fragmenter, etyder og musikalske koblinger - musikk som av ulike årsaker har festnet seg i hans hode eller oppstått der.

En vill ferd

Det blir en vill ferd gjennom tider og tradisjoner. Den innledende Østerdals-Kyrien svinger herlig tilbakelent med referanse til 1970-talls guppa Søyr hvor Alterhaug var en grunnpillar. Men potensialet til et virkelig ekstatisk høydepunkt tas aldri ut, og jeg opplever derfor den langsomt ut-tonede slutten som litt utilfredsstillende.

Tidenes maktdemonstrasjon

Så eksploderer det når saksofonister Frode Nymo og John Pål Inderberg leverer tidenes maktdemonstrasjon i den 60 år gamle Warne Marsh-linja ”Marshmallow”. Men når alle går inn i kollektiv improvisasjon kunne deltakerne med fordel vært mer sparsomt og lyttende til stede . Og Lars Gullin-perlen ”Merlin” havner i et rastløst lett dansabelt dobbelt-tempo og mister mye av sin magi.

Forventninger

Bjørn Alterhaug kvintett
Foto: Erling Wicklund / NRK

Med Herbie Hancock og Chick Corea-duetten over Gershwins ”Liza” i uutslettelig minne er mine forventninger på topp når altsaksofonist Frode Nymo og pianist Vigleik Storaas kaster seg ut på samme dyp, dessverre uten samme resultat. Det mangler ikke på virtuositet, men det skrangler rytmisk, tar aldri helt av og ender med en flau utfading.

Til å bli tenksom og glad av

Høydepunktet på Bjørn Alterhaugs ”Songlines” er for meg koblingen av Gabriel Faurés Rekviem og Alterhaugs egen Sør-Afrika-hyllest. Musikk til å bli både tenksom og glad av.

Bjørn Alterhaug kvintett – “Songlines”
Ponca Jazz Records PJRCD 119

  • Bjørn Alterhaug, bass
  • Vigleik Storaas, piano
  • Frode Nymo, altsax
  • John Pål Inderberg, barytonsax
  • Erik Nylander, trommer

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB