Hopp til innhold

Hva, er dette slutten?

Dette er et pauseinnslag, ikke en verdig avslutning på en tradisjonsrik spillserie.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Femten år etter det første møtet med den skallede og lite pålitelige Kane – mannen som er selve symbolet på Command & Conquers Tiberian-serie – er han tilbake i rampelyset for siste gang.

Menneskeheten er truet av det utenomjordiske råstoffet tiberium, og for å få kontroll over den kritiske situasjonen må de forente nasjonene samlet under GDI samarbeide med sin erkerival og store fiende – Kane og organisasjonen the Brotherhood of Nod.

Men det tar ikke lang tid før liksomvennene dolker hverandre i ryggen. Så det store spørsmålet blir: Vil du krige for eller i mot Kane?

Lav puppefaktor

Kane er kongen av Command & Conquer-serien. En klassisk og kul rollefigur, men som dessverre må dra lasset alene denne gangen. Der forgjengeren Tiberian Wars og søsterserien Red Alert 3 hvilte seg på flere kjente Hollywood-fjes og høy babefaktor, toner Tiberian Twilight ned glam-nivået betraktelig. De har valgt en mer seriøs og voksen stil med et tamt persongalleri til en kort, platt og lite inkluderende historie.

Konklusjonen på femten års eventyr med Kane er rimelig trauste greier.

Men heldigvis handler spillene først og fremst om å sprenge ting i fillebiter, og ikke om en fabelaktig historie man skal huske i lang tid fremover.

Utradisjonell spillbarhet

Spillbarheten i Command & Conquer 4: Tiberian Twilight er kraftig endret fra tradisjonsrike utgangspunktet. Det handler ikke om å sanke mineraler, mure seg trygt inn i en base og etter hvert storme fienden. Det er totalt snudd på hodet. Innhøstingen av mineraler er borte, man bygger ikke opp svære baser og man må heller ikke ødelegge alt av fiendtlige bygg og kjøretøy.

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

I stedet må man få kontroll over strategiske mål. Og til det får man et moderskip, the Crawler, som kommer i tre forskjellige former: Offensiv, defensiv og support. Tyngre skyts og tankser finner man i den mest aggressive formen, infanteri og enkel baseløsning i den defensive, mens man finner fly og spesielle ferdigheter i Crawlerens supportform. Det åpner for ulike fremgangsmåter.

Komposisjonen av styrken din er også svært viktig. Det er et tak på antall enheter, irriterende lavt tak, så man bør med andre ord ikke spy ut villkårlige kjøretøy i vildens sky.

Det nye systemet er kontroversielt. Det vil garantert ikke falle i smak hos alle som har fulgt «C&C»-spillene. Selv er jeg langt større fan av det tradisjonsrike «skaff ressurser – bygg deg opp»-prinsippet, men jeg synes ikke de nye rammene var dårlig av den grunn. De ulike taktiske fremgangsmåtene gir spillerne flere muligheter til å terpe seg skikkelig god, spesielt i flerspillersammenheng.

Rush-aktig spillestil

Det er flerspillerdelen som redder dette spillet. Med hverandre eller mot hverandre, det er det som vil gi det en lang levetid.

Multiplayeren til Command Conquer 4: Tiberian Twilight er verdt investeringen om man liker å spille strategispill over nett med en rushpreget spillestil á la Starcraft. Banene er relativt små, så med opptil ti mann i samme rom blir det ikke lenge å vente før helvete bryter løs.

Her må man være konstant på hugget om man har tenkt til å hevde seg. Det er en del moro å hente i flerspillerdelen, såfremt at du liker høyt tempo.

Command Conquer 4: Tiberian Twilight både kjeder og gleder. Det har sine øyeblikk i multiplayer, men synd at det er nærmest fraværende i enspillerdelen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters