Hopp til innhold
Anmeldelse

Overraskende vinner

Nordisk råds jury skal ha ros for å velge en vinner som sprenger seg ut over sine egne grenser. «Træið» (Treet) er en bildebok som passer minst like godt for voksne som for barn.

Nordisk råds priser 2018

Tre for alle gode ganger: Færøyske Bárður Oskarsson gikk til topps tredje gang han ble nominert til Nordisk råds pris for beste barne- og ungdomsbok. Det var hans forlegger som tok imot prisen.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Så var det boken med aller minst tekst og aller mest undring som gikk til topps hos juryen for Nordisk råds priser. Det var et overraskende valg, men ikke desto mindre godt. «Træið» er en modig bildebok, som med minimalistiske virkemidler åpner opp for de helt store spørsmål.

Det store i det lille

Opphavsmannen er Bárður Oskarsson. Han er forfatter og illustratør. Han er også humorist og filosof, vil jeg påstå. Dette er tredje gangen han er nominert til Nordisk råds pris for beste barne- og ungdomsbok. Jeg ser ikke bort fra at juryen gjennom flere gjensyn har fått øynene opp for storheten i Oskarssons beskjedne uttrykk.

Historien er fort fortalt. Kaninen Bob er på vei hjem fra butikken. Langt borte får han øye på et stort tre og lurer på hva som befinner seg på den andre siden. Han forsøkte en gang å gå dit, men ble skremt bort av en hund. Nå kommer vennen hans, Hilbert, gående. Han er også en hund, men altså en venn. Han sier han har vært på den andre siden. Det er ikke noe spennende der. Han har dessuten vært rundt i hele verden, for han kan fly! Bob blir begeistret, kan ikke Hilbert vise ham det? Nei, det gidder ikke Hilmer. Han trasker avsted for å handle. Bob blir stående og betrakte treet, før han tusler hjem.

Surrealistisk, subtilt, suverent

16 helsides oppslag gir oss historien. Teksten står på den venstre boksiden, den høyre er fylt av en nesten helekkende firkant i en dus grågrønn farge. Nyansene er ørsmå. Vi ser treet i det fjerne. Vi ser Bob og Hilbert. Treet er hele tiden like langt borte. De to vennene står på stedet hvil.

Boken gjør meg både trist og glad. Trist, fordi Bobs nysgjerrighet blir så effektivt stoppet av Hilbert. Glad, fordi Bob faktisk besitter denne grensesprengende nysgjerrigheten.

Glad også fordi Oskarsson ikke gir meg noen svar. Vil Bob slå seg til ro med det Hilbert har fortalt? Eller vil han fortsette å lengte etter nye steder, ny kunnskap å fylle livet sitt med?

For små og i alle fall større lesere

Jeg er dessuten glad for at mine forventinger blir brutt. Det skal jo liksom skje noe i en barnebok. Her skjer det ikke mye. I hodet mitt, derimot, vil ikke tankene stoppe.

Vi som har levd en stund, vil lese inn eksistensielle spørsmål i langt større grad enn små barn. Bokens potensial vil ikke komme til sin rett hos urutinerte lesere. Men hvem har sagt at bildebøker skal være for de minste? Samtalene denne boken kan avstedkomme, mellom barn og voksne, er verdt en nordisk litteraturpris og vel så det.


Passer for deg som:

  • har evnen til å se det stor i det lille

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB