Hopp til innhold
Anmeldelse

Fosse mellom lys og mørke

I «Kveldsvævd» viser Jon Fosse hvor rotfestet han og alle vi andre er i en folkelig, religiøs forestillingsverden.

Jon Fosse

Forfatteren Jon Fosse fikk i 2011 statens æresbolig Grotten som sin bolig.

Foto: Morten Holm / NTB scanpix
Bok

«Kveldsvævd»

Jon Fosse

Skjønnlitteratur

2014

Samlaget

«Kveldsvævd» eller« kveldsvæve» kommer fra norrønt, og kan bety en løvetann eller annen bladblomst som folder bladene sammen om kvelden. Men det kan også overføres på mennesker som er trøtte og ønsker å falle til ro.

Overraskende slektsopplysninger

I Jon Fosses sammenheng kan vi legge til noen betydninger til, som å være på slutten av livet, i livskvelden, med et ønske om å falle til ro en gang for alle. For det er der Ales er, den aldrende kvinnen som fører ordet i denne tredje boken i det jeg i mangel på bedre betegnelser velger å kalle Fosses middelalder-trilogi, selv om det i dette siste bindet kommer noen overraskende slektsopplysninger som bringer fortellingene nærmere vår tid.

Ales er datter til Alida. Det var hun som seilte inn til bryggen i Bjørgvin med Asle i Andvake, som var den første boken i serien. Asle er spelemann som sin far. Alida er mørkhåret og utstøtt av sin mor, som kan fortelle at Alida er den vonde og søsteren Oline er den gode. Hun er den svarte og Oline er den hvite, og det er dette, forholdet mellom det lyse og det mørke som disse bøkene handler om.

Indre verden

I et tjue år gammelt essay med tittelen «Negativ mystikk» ("Gnostiske essays, 1993) forteller Fosse om sine to sine to besteforeldre som begge var rotfestet i den han kaller den norske puritanismen.

Selv omtaler han seg selv som en post-puritanist. På samme måten som besteforeldrene var vendt mot sin egen, kristne verden, vil Fosse skrive romaner som på samme vis er sin egen verden, ikke vendt utover mot den ytre.

Post-puritansk

I tillegg til puritanismen er det musikken som har vært avgjørende for Fosse, men her er det fra gammelt av en motsetning. Moren til Alida representerer den trangsynte pietismen. For henne musikken er djevelens verk, og helt klart på den mørke siden av tilværelsen. Datteren ser det annerledes, det er i felespillet at kjærligheten flommer ut og skaper enn himmel over den trøstesløse tilværelsen vi er dømt til å leve den korte tiden vi befinner oss på denne jord. På den andre siden er det ikke så enkelt heller, for den elskede Asle, som alle som leser disse bøkene sympatiserer med, har litervis med blod på hendene.

Djevelens verk.

Så om musikken ikke er djevelens verk, så har i alle fall musikeren djevelen i seg. "Kveldsvævd" gjengir en forgangen verden av religiøse og moralske forestillinger som kan føles fremmede, men som kanskje er mer tilstede den dag i dag enn det nåtidsmenneskene vil erkjenne.

Slik bølger disse fortellingene til den sene, post-puritanske Fosse frem og tilbake mellom lys og mørke helt til de to smelter sammen til en egen verden, Fosses verden, hvor vi først ser det lyse i det mørke, så ser vi det mørke i det lyse, for så å erkjenne at det er ganske mye mørke i det mørke. Alt dette i en type litteratur som har den utpregete fordelen den ikke ligner på noe annet av det som skrives ellers i Norge eller i verden forøvrig.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB